
Free media on the scaffold
Barents Media Freedom 2019

By Atle Staalesen



The Barents Observer is a journalist-owned online newspaper that covers the Barents region and the Arctic 
with daily news reports about regional developments, including climate change and environment, energy and 
industry, civil society, politics, national security and indigenous peoples. The newspaper’s core values are 
freedom of speech and support for democracy. It publishes in English, Russian and Chinese, and operates in 
line with the Norwegian Code of Ethics of the Press as well as the principles on the Rights and Duties of the 
Editor.

The Barents Observer takes the pulse on regional mass media and in 2017 published the report “Journalism 
in the Borderland. Barents Media Freedom 2017”. In 2016, it published the report “Barents Observer - 
Prosessen” (in Norwegian), the story about how Norwegian regional politicians tried to halt the editorial 
freedom of the only Norwegian online newspaper published in Russian.

www.thebarentsobserver.com

newstips@thebarentsobserver.com 
@BarentsNews

Published with support from Fritt Ord

Authored by Atle Staalesen 
Frontpage photo by Atle Staalesen

Atle Staalesen is journalist and Publisher of the Independent Barents Observer. In 2002, he founded the 
newspaper and was editor until 2009. He took part in its reestablishment as an independent and non-profit 
stock company in 2015 and is today one of two owners. Atle has a degree in Russian studies from the 
University of Oslo and studied journalism at the Moscow State University. 

Kirkenes, 2019 
The Independent Barents Observer 

atle@thebarentsobserver.com
@atlestaalesen

http://www.thebarentsobserver.com
mailto:atle@thebarentsobserver.com


Preface. Journalism in region of change
Wide stretches of land along Arctic coasts, sparse populations in the remotest parts of the continent.  
The Barents region and the Arctic are among the most quiet edges of the world. But behind the 
beauty and innocence of the landscapes is an area of troubling change. 

This is a «Territory of Dialogue», the Russian Government highlights in its bi-annual Arctic 
conferences attended by President Putin and the top brass of the country’s political and economic 
elite. But the actual situation shows that the Arctic is today not a region with smooth and easy 
talking between nations. There is less dialogue across the borders. 

Divides in the fundamental construction of societies are growing. Russian state-building is 
increasingly at odds with the value systems of European neighbors. Proponents of human rights, 
freedom of speech and press freedom are under pressure and advanced state-sponsored 
disinformation efforts are seeping into the consciousness of people not only in Russia, but also 
across the borders to neighboring Scandinavia.  

The Barents Observer is itself an example of repressive policies supported by Russian authorities. 
As we show in this report, the actions aimed against the small newspaper based in Kirkenes, 
Norway, is illustrative for current developments in Russia and cross-border relations in the Barents 
region. 

It is a time of growing pressure against free and independent media. It has come to the North, and 
regional journalists are increasingly feeling the chill.



Time for execution 
«We have to limit the freedom of speech in 
Russia,» says Dmitry Kiselyov as he 
distinctively articulates in front of the cameras 
in his weekly TV show on state channel 
Rossiya1.1

It is Sunday evening in October, and the prime 
target in this week’s program is Aleksey 
Krasovsky, the film director that has made 
headlines with his comedy about life in 
Leningrad during the second world war. The 
film «Prazdnik» (The Party) tells the story 
about a wealthy family celebrating New Year’s 
eve in 1942 with plenty of foods and drinks in 
the midst of a city with a starving and dying 
population. 

It touches on Russia’s dramatic 20th century 
war history and the 900 day long siege of the 
country’s second biggest city. It is definitely 
not a topic for a comedy, Kiselyov makes clear 
and spends almost 20 minutes of the program 
on his attack on the film maker.

However, Kiselyov’s message this evening 
goes far beyond Aleksey Krasovsky. According 
to the TV host, who is also General Director of 
the powerful state media company Rossiya 
Segodnya, the Krasovsky film illustrates the 
need to narrow down the freedom of speech 
and freedom of expression in Russia. 

We are not talking about censorship, but about 
restrictions, Kiselyov explains. And it should 
not be arranged administratively, but rather as a 
cultural process based on a set of «internal 
moral bans.» 

After all, Kiselyov argues, there is today too 
much freedom of speech in Russia. «Actually, 
here in Russia, we truly have a wider scope of 
freedom of speech than in any other country in 
the world.» 

As the program draws towards an end, he 
cryptically wraps up his message with the 
words of Dostoyevsky. «Endlessness above 

and endlessness below. […] The Russian mind 
is so wide-reaching. I would narrow it down.» 

«Agree with me,» Kiselyov self-confidently 
says to his viewers, «this still applies today.»

«Renounce your freedom»
The film by Aleksey Krasovsky is far from the 
only film in today’s Russia that has come under 
attack by the authorities and state media. A 
government blacklist includes a number of 
movies, several of them banned because of 
their lack of coherence with ruling state 
interpretation of history or contradictions with 
the the country’s system of so-called 
«traditional values».

The freedom of the filmmakers, as well as 
other representatives of culture, arts and the 
media must be «narrowed down», Kiselyov 
argues. And he does not hesitate to use his 
prime time TV show as a scaffold for verbal 
lynching of opponents.

The quotes by Dostoyevsky used in the Sunday 
evening show on Rossiya Segodnya are taken 
from the book about the Karamazov Brothers. 
And Kiselyov, by using them, appears to take 
the role as the Grand Inquisitor from that same 
book. 

In Dostoyevsky’s story, the Grand Inquisitor 
challenges Christ who has return to the world, 
to 16th century Spain. The old inquisitor has 
over the years put hundreds of wrong believers 
and «heretics» — the dissidents of that time — 
on fire on the central square of Sevilla, and 
now detains Christ and confronts him with a 
long speech about the Church and its battle 
against people’s «rebellious» strive for 
freedom of conscious.

For the inquisitor, Christ’s message of about 
human dignity, equality and free will are key 
threats to the church and its power over the 
people.

 https://www.vesti.ru/doc.html?id=3074178#1



«With us, all will be happy and will no more 
rebel nor destroy one another as under Your 
freedom. Oh, we shall persuade them that they 
will only become free when they renounce 
their freedom to us and submit to us.»

Of course, most people will dispute the 
description of Dmitry Kiselyov as a ‘grand 
inquisitor’ of today’s Russia. But, still - surely 
- Kiselyov will hardly himself dispute his 
mission of trying to lambast the world views of 
Russian opposition groups and foreign liberals.

Bolstering state media
Since he was appointed to the post as general 
director of Rossiya Segodniya in late 2013 
Dmitry Kiselyov has repeatedly attacked 
alternative views and liberal opponents with 
rude force. Among the groups that has felt his 
displeasure are gays, who he suggests should 
be banned from donating blood, sperm and 
organs because they are «unsuitable for 
continuation of life», and also the liberal-
minded and independent media houses Novaya 
Gazeta and Echo Moscow.  2

Pressure is growing on representatives of 
Russian contemporary culture, and state media 
with Dmitry Kiselyov in the forefront is 
leading the attacks. A variety of representatives 
of contemporary Russian culture has felt the 
wrath of the TV host.

Following the arrest and subsequent house 
arrest of theatre director Kirill Serebrennikov 
in 2017, TV host Kiselyov made clear that the 
performances of Serebrennikov «offers nothing 
but forgery, substitution and vulgarity.» 
According to Kiselyov, the experimental 
theatre shows of Serebrennnikov do not really 
include anything new and experimental, but 
rather represents «another system of values».3

Media house Rossiya Segodniya was 
established as part the Kremlin’s bid to beef up 

the role of its state media, and the main 
mission of the new company was to propagate 
information about Russian state policy to 
audiences abroad. News agency RIA Novosti, 
and later also new multi-language service 
Sputnik, were incorporated.

Billions of government rubles poured into the 
company, and Kiselyov became one the key 
mouthpieces of Vladimir Putin and his regime.

The powerful Russian media leader is a man of 
big knowledge about the Nordic countries.

He graduated at the Leningrad State University 
with a degree in Scandinavian languages in the 
late 1970s and subsequently gained his first 
media experiences in the Norwegian-language 
department of state Soviet broadcaster 
Gosteleradio (State Television and Radio) from 
where the young Kiselyov weekly propagated 
Soviet messages to listeners in Norway. He 
also shortly worked as correspondent in Oslo.

By 2014 he had come in charge of the most 
powerful media organisation in the country 
since that very Rosteleradio.

Narrowing the rights
The «narrowing down» of civil liberties, as 
proposed by Kiselyov, has been going on 
gradually in Russia for the past two decades, 
and the state media companies are today at the 
forefront of developments. In well orchestrated 
moves, the Kremlin works with legislators and 
state media to streamline developments

In their focus are not only film makers, but also 
artists, journalists, and the population as such.

Several federal laws have prepared the ground 
for more censorship and surveillance. A 
growing number of undesired internet sites and 
regime-critical contents are branded as 
«extremist» and unlawful and have been 

 https://youtu.be/97Ev__DWNBg 2

 https://youtu.be/a43rBFpRfgI3

https://youtu.be/a43rBFpRfgI
https://youtu.be/97Ev__DWNBg


blocked and made unavailable to Russian 
audiences.

A spearhead in the development is the Federal 
Service for Supervision of Communications, 
Information Technology and Mass 
Media (Roskomnadzor), a unit under the 
Ministry of Telecom and Mass 
Communication, that is now cracking down on 
both domestic and foreign media. Both in the 
big cities and in the regions, Roskomnadzor 
officials take aim at the few remaining 
independent news companies and overwhelm 
them with fines and law suits.

In Murmansk, one of the latest targets of the 
local Roskomnadzor office is Dmitry Vysotksy, 
the chief editor of SeverPost. Vysotksy is 
confident that local Roskomnadzor officials are 
determined to close down his news agency 
after he in September 2018 got as many as 
seven warnings from the government body. 
Another two warnings followed in the first two 
weeks of October. 

As noted by Vysotsky, it is the private and 
independent newspapers and agencies that are 
fined by Roskomnadzor, not the ones owned by 
regional authorities.

«What is now happening in the region with the 
independent press will clearly become a black 
spot in the history of Murmansk journalism,» 
Vysotsky writes. According to the editor, 
Murmansk has until now been a leading star in 
regional liberties, but is now haunted by a 
drive against alternative thinking.  4

It is increasingly resembling North Korea, 
Vysotsky argues. «Over all these years, people 
have liked us and disliked us, but repress us 
only for our opinions - that is totalitarianism 
and dictatorship of opinion.»

Vysotsky believes the situation is leading to 
fear and self-censorship among journalists. 
«What frightens me more than anything is the 
silent consent with the this lawlessness among 

local journalists and even the Murmansk unit 
of the Union of Russian Journalists,» he says. 
«The ombudsmen, members of parliament, 
civil society - everyone is frightened or to such 
a level controlled that they even are afraid to 
express their opinions.»

The increasingly repressive situation for the 
media was the reason why Yulia Latynina and 
several other prominent journalists in 2017 
decided to leave Russia. Latynina works for the 
Novaya Gazeta and is considered among the 
most experienced and outspoken journalists in 
the country. The renown reporter has covered 
numerous crisis and herself been exposed to 
critical situations. But today, things are 
different, she argues.

«Now, the situation has changed drastically. A 
tidal wave of violence has been unleashed, 
with the attacks around the film «Mathilda» 
being just one example,» she told newspaper 
the Moscow Times.

According to Latynina, «it’s not that Putin or 
the Kremlin are directly instigating these 
kinds of attacks. They are winking at those 
who want to organize them. They’re 
empowering “local talent,” and those people 
are given a free pass. Some of them are crazy.»

«What’s left is violence. When a regime starts 
failing, it will resort to violence for the simple 
reason that it is the only effective means of 
staying in power.»5

Fining media companies, 
blocking sites
Among the media companies that regularly has 
felt the repressive force of Roskomnadzor is 
independent regional news journal 7x7-journal. 
The company has over the last years repeatedly 
been fined by Roskomnadzor for reported 
irregularities. Most of the fines have been 

 http://severpost.ru/read/70922/4

 https://themoscowtimes.com/articles/why-I-fled-russia-yulia-latynina-590105

https://themoscowtimes.com/articles/why-I-fled-russia-yulia-latynina-59010


minor and the company capable of bearing the 
costs.

However, in August 2018, the level of 
punishment reached a new proportion, when 
the company was given a 840,000 ruble 
(€11.200) fine for the publishing of a blog post 
that included an interview with Mikhail 
Svetov, a leading member of the Russian 
Libertarian Party. According to the state media 
watchdog, the news journal «propagated illegal 
drug use» when it published the video 
interview with Svetov. 

Company director Pavel Andreev and the 7x7 
said the decision was «an act of 
censorship» and sent an appeal to the local city 
court of Syktyvkar, Komi Republic. According 
to the publisher, the Roskomnadzor was 
«trying to close a news outlet that provides an 
arena of speech for people with different 
opinions».6

The loss in court forced the small media 
company to pay the fine, one of the biggest 
ever issued by Roskomnadzor.

Not many weeks afterwards followed another 
record-beating fine, when newspaper Novoye 
Vremya (New Times) was given a 22 million 
rubles (€294.000) fine. Roskomnadzor said the 
newspaper had failed to accurately submit its 
financial results.  7

The positive part of the story is that both 
companies quickly managed to pay their fines 
with help of crowd funding.

The media and internet sites that refuse to obey 
with the requests of Roskomnadzor face 
blocking. By January 2018, the number of 
websites and web pages blocked by 
Roskomnadzor totalled more than 330 
thousand.8

In December 2018, the media regulators 
blocked one of the websites of Aleksey 
Navalny and earlier the same year the MBK 
Today, a news site supported by Mikhail 
Khodorkovsky, was also blocked.  The latter 9

reopened in late 2018.

According to human rights group Agora, there 
were recorded as many as 662,842 cases of 
internet censorship faced by Russian users in 
2018. That is almost a six-fold increase from 
2017. Censorship expanded from 26 to 41 
Russian regions last year, the NGO said.10

It is the independent media that are repeatedly 
cracked down on by Roskomnadzor. The 
Russian state media goes free despite serious 
violations of basic ethical journalistic 
principles. Symptomatically, online publication 
InoSMI, a media run by Rossiya Segodnya, got 
no reaction from Roskomnadzor when a reader 
in a comment suggested that Russian agents 
hunt down Barents Observer Editor Thomas 
Nilsen and give him a «cup of tea with 
polonium».11

Lately, media control agency has caught 
growing interest also in foreign media. On 10th 
of January 2019, Roskomnadzor issued an 
announcement to the BBC that it was 
launching an inspection into the British 
broadcaster’s activities in Russia.

 https://thebarentsobserver.com/en/civil-society-and-media/2018/08/will-only-make-us-stronger-6

say-publisher-after-clampdown-independent

 https://www.novayagazeta.ru/articles/2018/10/27/78373-likvidatsionnye-shtrafy7

 https://reestr.rublacklist.net/8

 https://mbk.news/news/zablokiroval/9

 https://agora.legal/news/2019.02.05/Doklad-Agory-662-842-fakta-ogranicheniya-svobody-in10 -
terneta-zafiksirovany/883

 https://inosmi.ru/social/20170618/239612156.html#comments11

https://thebarentsobserver.com/en/civil-society-and-media/2018/08/will-only-make-us-stronger-say-publisher-after-clampdown-independent
https://thebarentsobserver.com/en/civil-society-and-media/2018/08/will-only-make-us-stronger-say-publisher-after-clampdown-independent
https://thebarentsobserver.com/en/civil-society-and-media/2018/08/will-only-make-us-stronger-say-publisher-after-clampdown-independent
https://agora.legal/news/2019.02.05/Doklad-Agory-662-842-fakta-ogranicheniya-svobody-interneta-zafiksirovany/883
https://agora.legal/news/2019.02.05/Doklad-Agory-662-842-fakta-ogranicheniya-svobody-interneta-zafiksirovany/883
https://agora.legal/news/2019.02.05/Doklad-Agory-662-842-fakta-ogranicheniya-svobody-interneta-zafiksirovany/883


According to the state agency, the BBC 
Russian services might have violated Russian 
law with its coverage of the war in Syria. The 
media company has broadcasted «the 
ideological positions of international terrorist 
organisations», the statement reads.12

Roskomnadzor has also engaged in a fight with 
Google. In November 2018, the agency fined 
Google after it had refused to comply with a 
legal requirement to remove certain entries 
from its search results. 

Similar pressure was launched against 
Facebook and Twitter. In early 2019, Google 
reportedly started to remove certain entries 
from its search results in Russia, and by 
February had deleted around 70 percent of the 
websites blacklisted by the authorities.13

Roskomnadzor against the 
Barents Observer
On the 28th January 2019, the turn came to the 
Barents Observer. The small independent 
newspaper based in Kirkenes, Norway, had 
earlier that same month published an interview 
with Dan Eriksson, a Sámi man from northern 
Sweden.

Eriksson had for years struggled to overcome 
taboo and prejudice connected with his 
homosexuality. He was deeply depressed and 
twice tried to take his own life. According to 
Roskomnazor, the story included 
«prescriptions how to commit suicide».

The state agency argued that the story 
propagates suicide and that it is in conflict with 
Russian Federal Law «On Information, 
Information Technologies and Information 
Protection».

The article had originally been published by 
Swedish newspaper Arjeplognytt. It was 
translated to both English and Russian and re-
published by the Barents Observer as part of 
Eyes On Barents, a media cooperation project 
supported by the Nordic Council of Ministers.

The Barents Observer was given 24 hours to 
un-publish the story, but refused to comply.

Editor Thomas Nilsen made clear that it was 
out of question to un-publish. «This is an 
important story to tell.  It is the media’s role to 
tell stories about people whose voices are 
suppressed or not recognized. This is a story 
about a brave man. We are proud to republish 
the interview by Arjeplognytt,» he underlined

On 19th February the newspaper became 
blocked on Russian territory.14

Mobilising the trolls
«Block this newspaper to hell,» says Vitaly 
Milonov. He is Member of the State Duma, 
Russia’s lower house of parliament, and known 
for his hardline stance on liberals and 
independent-minded groups.

In an interview with the Federal News Agency, 
Milonov lashed out against the small English- 
and Russian-language newspaper, saying that it 
represents «degeneration and decay» and that 

 https://rkn.gov.ru/news/rsoc/news64684.htm 12

 https://www.rbc.ru/rbcfreenews/5c5befcc9a794796feed9aa7?utm_source=yxnews&utm_medi13 -
um=desktop

 https://thebarentsobserver.com/en/civil-society-and-media/2019/02/barents-observer-now-14

blocked-russia

https://rkn.gov.ru/news/rsoc/news64684.htm
https://thebarentsobserver.com/en/civil-society-and-media/2019/02/barents-observer-now-blocked-russia
https://thebarentsobserver.com/en/civil-society-and-media/2019/02/barents-observer-now-blocked-russia
https://thebarentsobserver.com/en/civil-society-and-media/2019/02/barents-observer-now-blocked-russia


«its ideology and its clients is based on people 
with queer psyche.»15

According to Milonov, who is also a member 
of the parliament’s Foreign Affairs 
Committee, the Barents Observer must not 
only be blocked in Russia. In addition, also 
diplomatic measures should be taken.

«We must send them a note of protest, call in 
the ambassador of Norway and say: what you 
are doing can affect our relations, if you 
continue to produce this kind of materials for 
Russians in the Russian language.»

The attack against the Barents Observer by 
Milonov and his associates came just few days 
after Roskomnadzor had issued a warning 
against the small Norwegian newspaper.

The attack against the Barents Observer made 
headlines all over Scandinavia and leading 
Russian newspapers, among 
them Vedomosti, Novaya 
Gazeta, Interfax, Dozhd and MediaZona, 
reported on the case.

On the other end, several hardline Russian 
media resources soon engaged in a campaign 
aimed at undermining the Norwegian media 
company. In the frontline of that campaign was 
the Federal News Agency, a news resource 
associated with Yevgeny Prigozhin, the 
controversial Russian businessman believed to 
be a friend of President Vladimir Putin.

The Federal News Agency owns several more 
news resources, among them the Politika 
Segodnya, Ekonomia Segodnya and Narodnye 

Novosti, and also these resources published 
defaming stories about the Barents Observer.16

In an interview with Politika Segodnya on 12 
February, Aleksandr Malkevich, leader of 
Russia’s Public Chamber on information, 
media and mass communications, said that «it 
is time to set an example» against the Barents 
Observer.17

«We need one striking show of corporate 
punishment,» he underlined. «And if that will 
not be enough, then we will need to whip them 
two or three times,» he continued.

«We have to do it as tough as possible within 
the frames of our legislation, with the 
maximum level of demonstration and 
publicity.»

Interestingly, Malkevich is not only a 
representative of the Public Chamber, but also 
editor of news site USA Really, an initiative 
reportedly associated with that same Federal 
News Agency. In late December 2018, 
Malkevich was put on the US sanction list for 
attempts to interfere in elections.
According to RBC, the Federal News Agency 
and its subsidiaries all started up on the same 
address as the so-called Troll Factory in 
St.Petersburg.  «From the Troll Factory has 
grown a Media Factory,» the RBC reported in 
2017.18

In a major investigative story, the RBC reveals 
how a comprehensive network of dubious news 
media has been built up around the «troll 
factory» in St.Petersburg. The holding includes 
as many as 16 online information resources, 

 https://riafan.ru/1150406-tut-ne-nado-stesnyatsya-milonov-posovetoval-rkn-kak-reagirovat-na-15

gei-propagandu-norvezhskogo-izdaniya?utm_source=yxnews&utm_medium=desktop 

 https://nation-news.ru/431367-zablokirovat-k-chertyam-sobachim-milonov-o-situacii-so-skan16 -
dalnoi-statei-russkoyazychnogo-norvezhskogo-resursa-k-kotoroi-est-voprosy-u-rkn?ut-
m_source=yxnews&utm_medium=desktop 

 https://polit.info/442267-malkevich-posovetoval-vyporot-norvezhskoe-smi-napisavshee-o-17

geya-samoubiice?utm_source=yxnews&utm_medium=desktop

 https://www.rbc.ru/magazine/2017/04/58d106b09a794710fa8934ac18

https://nation-news.ru/431367-zablokirovat-k-chertyam-sobachim-milonov-o-situacii-so-skandalnoi-statei-russkoyazychnogo-norvezhskogo-resursa-k-kotoroi-est-voprosy-u-rkn?utm_source=yxnews&utm_medium=desktop
https://nation-news.ru/431367-zablokirovat-k-chertyam-sobachim-milonov-o-situacii-so-skandalnoi-statei-russkoyazychnogo-norvezhskogo-resursa-k-kotoroi-est-voprosy-u-rkn?utm_source=yxnews&utm_medium=desktop
https://nation-news.ru/431367-zablokirovat-k-chertyam-sobachim-milonov-o-situacii-so-skandalnoi-statei-russkoyazychnogo-norvezhskogo-resursa-k-kotoroi-est-voprosy-u-rkn?utm_source=yxnews&utm_medium=desktop
https://nation-news.ru/431367-zablokirovat-k-chertyam-sobachim-milonov-o-situacii-so-skandalnoi-statei-russkoyazychnogo-norvezhskogo-resursa-k-kotoroi-est-voprosy-u-rkn?utm_source=yxnews&utm_medium=desktop
https://riafan.ru/1150406-tut-ne-nado-stesnyatsya-milonov-posovetoval-rkn-kak-reagirovat-na-gei-propagandu-norvezhskogo-izdaniya?utm_source=yxnews&utm_medium=desktop
https://riafan.ru/1150406-tut-ne-nado-stesnyatsya-milonov-posovetoval-rkn-kak-reagirovat-na-gei-propagandu-norvezhskogo-izdaniya?utm_source=yxnews&utm_medium=desktop
https://riafan.ru/1150406-tut-ne-nado-stesnyatsya-milonov-posovetoval-rkn-kak-reagirovat-na-gei-propagandu-norvezhskogo-izdaniya?utm_source=yxnews&utm_medium=desktop


nine of them registered as news media, and 
they all have common leadership structures, 
and probable also the same investor, RBC 
reports.19

The holding is reported to have as many as 36 
million readers per month.

The owner of the news resource, Mr Prigozhin, 
is also believed to be associated with the so-
called Wagner Group, the quasi-independent 
military group that has engaged in a series of 
dubious operations in international conflict 
areas.20

«Scandinavia is next»
The blocking of the Barents Observer in 
Russia, as well as the slandering in media 
outlets, can be seen as a concerted effort by 
Roskomnadzor and the media resources of the 
Federal News Agency.

Part of that picture is Vitaly Milonov and other 
powerful representatives of the Russian 
establishment. In his interview with the Federal 
News Agency, Milonov makes clear that 
Scandinavia should be a priority for upcoming 
Russian media initiatives abroad.

«Russia must respond to the expansion of 
immorality and promote its ideology in the 
West,» the State Duma representative says.

«Here is no reason for hesitation, yes - we are 
present in certain countries, but this presence is 
insignificant. For us, it is important not only 
with the USA and the UK, but also other 
countries, among them Scandinavia where 
alternative voices are hard to hear.»

According to Milonov, state news agency 
Sputnik should now be given a stronger role in 
the Nordic region.

«Let them [Sputnik] unfold an information 
campaign and we must help them the best way 
we can.»

Concerted attack 
It is not the first time that the Barents Observer 
is under attack from Russian authorities. 
Already in 2014, Mikhail Noskov, then 
Russia’s General Consul in Kirkenes, Norway, 
unlashed a harsh tirade against the newspaper 
after it had published an article that warned 
against possible consequences for international 
cooperation in the North following Russia’s 
annexation of the Crimea.  21

Only a year later, the newspaper ended up in 
bitter conflict with the Norwegian Barents 
Secretariat, the newspaper’s host organisation, 
as the latter refused to grant it free editorial 
rights. «We must make sure that they do not 
write anything that can harm cross-border 
cooperation,» owner representative, now 
Member of Parliament, Runar Sjåstad said.  22

The editorial staff subsequently took the 
newspaper out of the Secretariat and rebranded 
it as the Independent Barents Observer.

Then, in 2016, Barents Observer Editor 
Thomas Nilsen was put on Russia’s so-called 
stop list of undesired Norwegian individuals in 
Russia. According to the FSB, Nilsen is 
considered a «threat to Russian national 
security».

 https://www.rbc.ru/magazine/2017/04/58d106b09a794710fa8934ac19

 https://www.bbc.com/news/amp/world-europe-4316769720

 https://thebarentsobserver.com/sites/default/files/barents_observer_-21

_prosessen_pdf_format_1.pdf 

 Ibid. 22

https://thebarentsobserver.com/sites/default/files/barents_observer_-_prosessen_pdf_format_1.pdf
https://thebarentsobserver.com/sites/default/files/barents_observer_-_prosessen_pdf_format_1.pdf
https://thebarentsobserver.com/sites/default/files/barents_observer_-_prosessen_pdf_format_1.pdf
https://www.rbc.ru/magazine/2017/04/58d106b09a794710fa8934ac


The FSB refused to give Nilsen any further 
explanation, and the editor subsequently took 
the security service to court. After four rounds 
in Russian courts he took his case to the 
Russian Supreme Court. 

Following his loss in the highest Russian court 
in May 2018, Nilsen made clear that we would 
take the case to the European Court of Human 
Rights.23

Nilsen demands that his expulsion from Russia 
by the FSB is declared illegal and the decision 
reversed.

«Journalism is no threat to any country’s 
national security, on the contrary - it is a means 
that makes sure that the right questions are 
asked to people in powerful positions, and that 
they must face responsibility for their actions,» 
Nilsen said in a comment.

The FSB is afraid of free journalist 
investigations about its own dark sides, the 
editor argues.

«Over the years, I have written many stories 
about the way Russian citizens have been 
harassed and suppressed by the FSB, and this 
is a job of the media.»

«Of course, the FSB wants to stop the work of 
the Barents Observer,» he underlines.

The Norwegian newspaper has over the last 
years significantly enhanced its visibility in 
Russia. Several of Russia’s leading newspaper 
have increasingly used the Norwegian news 
maker as source of information for stories 
about Arctic developments and a Yandex News 
search gives more than 1,300 references to the 
Norwegian publication.

Negative stories are part of the picture. An 
article in Vecherny Murmansk, a newspaper 
owned by Murmansk city authorities, accused 
the Barents Observer for being «a pro-Nato 
publication» , and SM-News, a new media 24

with resemblance to the media factory of 
Prigozhin, said it is «a propaganda machine», 
whose stories periodically are quoted by «the 
so-called free Russian press» that is 
«dependent of opposition movements and 
foreign grants.»25

Information war
For the Kremlin, the state media are 
instruments of top strategic importance, both in 
domestic and foreign policy, and big resources 
are invested in their development.

Margarita Simonyan is Chief Editor of Russia 
Today, the government-funded international 
television network that since 2005 has 
delivered official Russian positions to global 
audiences.

The state media are no less important than the 
Ministry of Defence, Simonyan argues. And 
like the Defence Ministry, the state media are 
ready for war, she told newspaper Kommersant 
in 2012.26

«Now we are not fighting with anyone, but in 
2008 we were fighting. The Ministry of 
Defence was fighting with Georgia and we 
were the ones that fought the information war, 
we were fighting with the whole Western 
world,» she underlined.

In addition to her editorial responsibilities for 
RT (Russia Today), Simonyan is also Chief 
Editor of Rossiya Segodnya, the media house 

 https://thebarentsobserver.com/en/2018/05/supreme-court-sides-fsb-says-barents-observer-23

editor-poses-threat-russias-national-security 

 https://vmnews.ru/gorod/2018/04/13/gnezdo-internet-utok 24

 
25

https://sm-news.ru/news/analitika/norvezhskaya-propagandistskaya-mashina-v-deystvii-/ 

 https://www.kommersant.ru/doc/1911336 26

https://www.kommersant.ru/doc/1911336
https://thebarentsobserver.com/en/2018/05/supreme-court-sides-fsb-says-barents-observer-editor-poses-threat-russias-national-security
https://thebarentsobserver.com/en/2018/05/supreme-court-sides-fsb-says-barents-observer-editor-poses-threat-russias-national-security
https://thebarentsobserver.com/en/2018/05/supreme-court-sides-fsb-says-barents-observer-editor-poses-threat-russias-national-security
https://vmnews.ru/gorod/2018/04/13/gnezdo-internet-utok
https://sm-news.ru/news/analitika/norvezhskaya-propagandistskaya-mashina-v-deystvii-/


managed by Dmitry Kiselyov. That includes 
also Sputnik, the state news agency and radio 
broadcaster that delivers news services in more 
than 40 languages. 

According to Simonyan, the RT is popular 
among people that are «tired of mainstream.» 
The channel has had major success among 
young people, as well as among wealthy 
people, she underlined in 2012.

At the same time, the chief editor admits that 
her channel has zero objectivity. There is no 
divide between state objectives and journalistic 
objectivity, she told Kommersant.

«Well, what kind of objectivity - where is it? 
When Russia is fighting we are of course 
fighting on the side of Russia.»

An issue of national security
It is the West, and first of all the USA, that is 
the main target of RT, Sputnik and the other 
state-sponsored international media initiatives. 
And they have the full backing of the Kremlin. 

When RT in 2017 came under pressure from 
U.S authorities to register at the U.S Foreign 
Agent Registration Act (FARA), it soon 
became a top issue in a meeting in the Russian 
Security Council, the country’s top national 
security body.27

Over the last years, the media has increasingly 
stood in the frontline of the aggravating 
diplomatic disputes between Russia and the 
U.S. 

Maria Zakharova, the top press spokeswoman 
for the Russian Ministry of Foreign Affairs, in 
2017 and 2018 used practically all her weekly 
press conferences to hit against the western 
media and its journalists. 

«We are taking about a deliberate policy of 
pressure against Russian mass media», she said 
in September 2017. «Journalists are not getting 
accreditation, they are expelled and detained 
and the main reason reported is accusations of 
propaganda and even threats against national 
security.»28

Zakharova also accused US secret services of 
trying to recruit Russian journalists.  29

Following the foreign agent registration of RT 
and Sputnik in the USA, Russia with 
unprecedented speed adopted new legislation 
that aimed at U.S media channels like the 
Voice of America and Radio Free Europe. Few 
weeks later, the legislators adopted another bill 
that placed additional pressure on Russian 
media companies and individuals who receive 
money from abroad. That includes also 
bloggers and freelancers.30

According to the bill that was overwhelmingly 
approved by the MPs in a first reading, both 
private persons and media organizations that 
distribute foreign media contents and get 
money from abroad can be stamped «foreign 
agents».31

The new laws are another blow to international 
cross-border journalism cooperation. 

 http://www.kremlin.ru/events/president/news/5573227

 http://www.mid.ru/ru/press_service/spokesman/briefings/-/asset_publisher/D2wHaWMCU6Od/28

content/id/2856885#31 

 
29

http://www.mid.ru/ru/press_service/spokesman/briefings/-/asset_publisher/D2wHaWMCU6Od/
content/id/2979640#27

 https://thebarentsobserver.com/en/civil-society-and-media/2018/01/moscow-makes-new-30

punch-against-west-and-its-media 

 http://sozd.duma.gov.ru/bill/345523-731

http://www.mid.ru/ru/press_service/spokesman/briefings/-/asset_publisher/D2wHaWMCU6Od/content/id/2856885%2331
http://www.mid.ru/ru/press_service/spokesman/briefings/-/asset_publisher/D2wHaWMCU6Od/content/id/2856885%2331
http://www.mid.ru/ru/press_service/spokesman/briefings/-/asset_publisher/D2wHaWMCU6Od/content/id/2856885%2331
http://www.mid.ru/ru/press_service/spokesman/briefings/-/asset_publisher/D2wHaWMCU6Od/content/id/2979640%2327
http://www.mid.ru/ru/press_service/spokesman/briefings/-/asset_publisher/D2wHaWMCU6Od/content/id/2979640%2327
https://thebarentsobserver.com/en/civil-society-and-media/2018/01/moscow-makes-new-punch-against-west-and-its-media
https://thebarentsobserver.com/en/civil-society-and-media/2018/01/moscow-makes-new-punch-against-west-and-its-media
https://thebarentsobserver.com/en/civil-society-and-media/2018/01/moscow-makes-new-punch-against-west-and-its-media
http://www.kremlin.ru/events/president/news/55732


Moscow says the new laws are responses to 
action taken by Washington. But the fear for 
the free and independent media appears to be 
the underlying motivation. 

In a report on Protection of State Sovereignty 
and Prevention of Interference in Internal 
Affairs, published in 2018 by the Russian 
Federation Council, the western media and 
NGOs are presented as key threats to Russian 
national security.

The committee states that «anti-Russian pro-
western forces and their propagandists and 
agitators have from the late 1980s intruded the 
domestic information-cultural space» and that 
media from the U.S. and also other Nato 
countries have played key roles.

Western media contents delivered in the 
Russian language are a key part of the 
problem, the reports concludes. According to 
the parliament committee, western countries 
actively engage in production of «direct and 
targeted propaganda in Russian and the other 
languages used in the Russian Federation.»

Furthermore, the West also assert direct and 
indirect influence on Russian media, 
journalists, bloggers «by means of 
propagandist campaigns.»32

More positive news, please
In November 2018, Timofey Surovtsev 
traveled from Moscow to Murmansk and from 
there further to Kirkenes, the Norwegian town 
located only few kilometers from the Russian 
border.
Surovtsev is leader of the newly established 
Eco-Press, a Russian association for ecological 

journalists. Among his travel companions were 
representatives from partner media 
Komsomolskaya Pravda, Moskovsky 
Komsomolets and news agency Regnum.33

The mission of Surovtsev and his new 
association was clear; there is a need for the 
building of new and more powerful 
propaganda tools that can influence the media 
situation in the North. And that includes both 
the Russian and Nordic sides of the border.

The situation is most serious in the field of 
environmental journalism and the Barents 
region is an area of special concern, he made 
clear in his address delivered in Kirkenes.

«Russia needs to create popular and credible 
media resources abroad, primarily in the 
Barents region, where foreign media are 
already successfully operating in Russia,» 
Surovtsev underlined.

«We urgently need powerful propaganda 
resources that will aggregate information of the 
regional mass-media, Russian 
environmentalists and transfer this information 
on the international level,» he added.  34

In the room was a sparse number of people, 
most of them representatives of the 
association’s partner media in Moscow.

According to the Eco-Press leader, the 
Norwegian press is not sufficiently objective. 
«We talk about Norway as if it does not have 
any problems and I know it is not true. When I 
read your [Norwegian] newspapers I can’t find 
information about Norway’s problems. But 
about our [Russian] problems you write 
regularly.»

 http://council.gov.ru/media/files/G6hNGZ3VbQNiMdZki1BKbrsrvuRxPwim.pdf32

 http://www.eco-pressa.ru/index.php/partnery33

 https://thebarentsobserver.com/en/civil-society-and-media/2018/11/powerful-propaganda-34

resources-needed-balance-barents-journalism

http://council.gov.ru/media/files/G6hNGZ3VbQNiMdZki1BKbrsrvuRxPwim.pdf
https://thebarentsobserver.com/en/civil-society-and-media/2018/11/powerful-propaganda-resources-needed-balance-barents-journalism
https://thebarentsobserver.com/en/civil-society-and-media/2018/11/powerful-propaganda-resources-needed-balance-barents-journalism
https://thebarentsobserver.com/en/civil-society-and-media/2018/11/powerful-propaganda-resources-needed-balance-barents-journalism


Among the initiators of the Eco-Press is the 
Russian Union of Journalists.  Leader of the 35

Union, Vladimir Solovyov, is himself 
passionate about the need for more good news 
about the Arctic.

There is too much negative news about Russia 
and developments in the North, Solovyov 
made clear as he in late December 2018 spoke 

about the Arctic to a hall packed with Russian 
and international journalists.

The event was the Arctic Media World, a 
journalist congress, and the site was Salekhard, 
the capital of the Yamal-Nenets Autonomous 
Okrug. In cooperation with the Ministry of 
Foreign Affairs, the Union of Journalists and 
natural gas company Novatek, regional Yamal-
Nenets authorities had invited more than 200 
journalists to discuss the Arctic and regional 
media developments.

No expense was spared as the media 
representatives were first flown to new Arctic 
port of Sabetta and subsequently taken to the 
regional capital of Salekhard. It was a carefully 
planned event, staged with classy standards by 
a professional team of organizers to show off 
Russia’s biggest Arctic showcase projects, the 
oil and gas development in and around Yamal. 

According to Solovyov, it is time for more 
positive stories about the Russian Arctic. 
Journalists are used to living with a kind of 
«break» inside, they are afraid of reporting 
about positive developments, he made clear.

«But we have to write also about the positive 
thing, Solovyov underlined. «There is a huge 
number of new industrial plants being built in 
the country, we have got the Sabetta, and we 

have to tell about this as much as we can and in 
the most interesting way possible.»36

In 2018, the Union of Journalists established a 
so-called Arctic Club that is to help bring out 
more good news from the region.

The Russian regional media initiatives in the 
North are well supported by the country’s 
authorities, including the diplomatic offices.

In a statement from the Russian Embassy in 
Oslo in February 2018, the diplomats in 
Norway not only promoted their own state 
media. They also highlighted the importance of 
several new Norwegian media, among them 
the Resett, the Herland Report, as well as the 
websites and blogs of Pål Steigan and Bjørn 
Nistad and the Facebook page of Norwegian 
People’s Diplomacy.37

Among the established Norwegian media, the 
mentioned new information resources are 
viewed with great skepticism. 

According to Anders Giæver, political 
commentator in Norway’s biggest newspaper 
VG, «the Herland Report, Steigan and Bjørn 
Nistad all have different standpoints and fight 
different battles, but can agree about this one 
thing: the [established] media are lying.»38

The Russian embassy says Norwegians are 
regularly approaching the diplomatic station 
with dissatisfaction over the «anti-Russian tone 
in publications about Russia.»

«We are grateful for these addresses,» the 
embassy says and adds that «society is tired of 
the black-and-white picture that is imposed by 
the established media.»

 http://ruj.ru/news/monitoring-media/soyuz-zhurnadistov-rossii-stal-odnim-iz-initsiatorov-soz35 -
daniya-obedineniya-eko-press/?sphrase_id=23280

 Quote recorded by author of this report36

 https://m.facebook.com/notes/russian-embassy-in-norway/russland-i-norske-media/37

1578728845581803/

 https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/gP7lXa/den-sinnssyke-fasen38

https://m.facebook.com/notes/russian-embassy-in-norway/russland-i-norske-media/1578728845581803/
https://m.facebook.com/notes/russian-embassy-in-norway/russland-i-norske-media/1578728845581803/
https://m.facebook.com/notes/russian-embassy-in-norway/russland-i-norske-media/1578728845581803/
https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/gP7lXa/den-sinnssyke-fasen


If you are interested in getting the real first-
hand information you should use the RT and 
Sputnik News, the embassy underlines. 

…

Russia’s official picture about itself and the 
world is painted by the state media. 

If you are trying to turn the picture you might 
soon find yourself in a brawl not only with the 
Russian diplomatic service, but also with 
Dmitry Kiselyov and his Rossiya Segodnya. 
And the Roskomnadzor.


	Free media on the scaffold
	Barents Media Freedom 2019
	Preface. Journalism in region of change
	Time for execution
	«Renounce your freedom»
	Bolstering state media
	Narrowing the rights
	Fining media companies, blocking sites
	Roskomnadzor against the Barents Observer
	Mobilising the trolls
	«Scandinavia is next»
	Concerted attack
	Information war
	An issue of national security
	More positive news, please

