Crarbs 29

]. KaxagoMy rapaHTHpyeTcs CBO6OAA MbICAH y

CJIOBA.

9. He pomyckaiorcss nponaraHfia HJH  aruTalug,
BO36YKAAIOIHE COLHAIbHYIO, PACOBYIO, HAUHOHAa/bHYy}o
HJIH DPEJHTHO3HYK HEHAaBHCTh H BPaxKAy. 3alpeuiaercy

Repression by Law

Police against journalists, courts against independent media
and the Kremlin against the Free World

By Atle Staalesen

" po - e G . .
——e Y o o o . iy
W .y s Rp—— - TS iy

gporiaradia ColHalbHOro, pacoBOro, HalMOHAJIBHOIO,
peJIUTHO3HOTO HJIH SI3bIKOBOTO NPEBOCXOJCTBA.

3. Hukrto He MoxeT OBITh NPUHYKIEH K BBHIpaxe-
HUI0O CBOHX MHEHHH U yOexXIeHUH HJIHU OTKa3y OT HHX.

4. KaxXaplii UMeeT NpaBo CBOOOJHO HCKaTh, IMOJY-
yaTh, NepeiaBaTh, NMPOU3BOAHUTL M PACHPOCTPaHSITh HH-
dhopMalHio JIOOBIM B3aKOHHBIM cnocoGom. IlepeueHs
CBeIEeHHH, COCTaBJSIIOIIUX TOCYAApPCTBEHHYIO  TauHYy,
onpenessderca ¢enepajbHbIM 3aKOHOM.

5. I'apantupyercsa cBo6oga MaccoBod HHGPOpPMa-
nuu. Llensypa 3amnpemiaercs.

The Independent
“arents Observer



The Barents Observer is a journalist-owned online newspaper that covers the Barents
region and the Arctic with daily news reports about regional developments, including
climate change and environment, energy and industry, civil society, politics, national
security and indigenous peoples. The newspaper’s core values are freedom of speech and
support for democracy. It publishes in English and Russian, and operates in line with the
Norwegian Code of Ethics of the Press as well as the principles on the Rights and Duties of
the Editor.

The Barents Observer takes the pulse on regional media and in 2019 published the report
"Free Media on the Scaffold, and in 2017 — the “Journalism in the Borderland.” In 2016
came “Barents Observer - Prosessen” (in Norwegian), the story about how Norwegian
regional politicians tried to halt the editorial freedom of the only Norwegian online
newspaper published in Russian.

The Barents Observer is itself a victim of repressive policy. Since 2017, its editor has been
denied entry to Russia and the newspaper is blocked on Russian territory since 2019.

www.thebarentsobserver.com

newstips@thebarentsobserver.com
@BarentsNews

" FRITT ORD

Published with support from Fritt Ord
Authored by Atle Staalesen

Front page: Article 29 in the Russian Constitution guarantees freedom of speech and the
press. Design: the Barents Observer

Atle Staalesen is journalist and Publisher of the Independent Barents Observer. In 2002,
he founded the newspaper and was its editor until 2009. He took part in its
reestablishment as an independent and non-profit stock company in 2015 and is today one
of two owners. Atle has a degree in Russian studies from the University of Oslo and studied
journalism at the Moscow State University.

Kirkenes, 2021
The Independent Barents Observer

atle@thebarentsobserver.com

@atlestaalesen


http://www.thebarentsobserver.com
mailto:atle@thebarentsobserver.com

Introduction

"Dear individuals cooperating with foreign

media agents and receiving financing from abroad!
Abandon this dark and ungracious pursuit.

Things will only get worse. Come over to the side of the good.
We are waiting."

Margarita Simonyan,
Editor in chief of RT and Rossiya Segodnya

Putin knew what had to come. For years, walls and layers of security structures and
mechanisms had been built to protect the system against future popular discontent. All
carefully designed to stave off political opposition, be it in elections or in the streets.

Independent journalists and the free media had increasingly been silenced and curbed,
and a powerful state propaganda machine built to streamline public opinion.

Over the years, activists, civil society groups and political opponents had challenged the
regime. But their rallies and opposition activities had firmly been held under control by the
apparatus.

Then, in 2020, the system was again put to the test, and now to a more serious degree.

The poisoning of Aleksei Navalny, his recovery in Germany and subsequent return to
Russia posed a new and fundamental threat. The politician and anti-corruption fighter had
proved that Putin and his people had deliberately tried to kill him with nerve agent
Novichok, that a squad of security service officers trained in chemical weapons had
shadowed him for years and that they had killed several other opposition figures,
journalists and civil rights activists.

Pieces of convincing evidence were put one on top of another and formed the picture of a
kleptocratic regime willing to eliminate opponents with cold blood. And this image was
broadcasted to the Russian population, and the whole world, through information
channels not controlled by the authorities.

With investigative journalistic methods, open-source data, and modern information
technology Navalny and his team had pulled down the pants of Putin and his system,
including the all-mighty FSB. The groundbreaking investigations over Putin's €1 billion
palace by the Black Sea was seen by more than 115 million people, and reportedly by as
much as 1/4 of all Russians.2

1 https://twitter.com/M_Simonyan/status/11989320940864512007s=20
2 https://www.levada.ru/2021/02/08/film-dvorets-dlya-putina/



https://twitter.com/M_Simonyan/status/1198932094086451200?s=20
https://www.levada.ru/2021/02/08/film-dvorets-dlya-putina/

Street rallies across Russia on 3ist of January. Here from Petrozavdsk, Republic of
Karelia. Photo: 7x7-journal.ru

The response from the regime was unambiguous. Putin and his law enforcers with raw
force cracked down on the nation-wide rallies that broke out after the arrest of Navalny,
and legal action was instigated against several hundred.

And with the detention of thousands of protesters, many of them journalists, the regime
took another step from authoritarianism towards totalitarianism. Independent media
turned from a threat to the system to an enemy of the state. And the Internet, social media
and its Western providers became the main hunch of Kremlin censors.

At the same time, the regime stepped up its disinformation efforts targeted on western
audiences, conveyed by state-controlled media, propagandists and trolls, and championing
misperception, deception and outright lie.

Crackdown

Journalist Valery Chernitsyn was one of many thousands that on the 31st of January
assembled in the streets of downtown Syktyvkar. Chernitsyn has been working for regional
daily Krasnoye Znamya for several years and is considered among the most experienced
journalists in the Komi capital city.

Russia's state media regulator Roskomnadzor had earlier the same year issued stricter
rules on journalists' behavior in street rallies and Chernitsyn had put on a yellow vest
marked "Press" as required by the new regulation.

Nonetheless, the 31st of January became a workday completely out of the ordinary. He was
one of many that was forcefully detained and brought to the police station.



The popular protests that broke out in January 2021 were the biggest in the country in
several years. In the streets of Moscow and a big number of other Russian cities, more than
11,000 people were on the 23rd and 31st of January arrested. More than 9o criminal cases
were initiated.

Among the detainees were about 90 journalists.

The Republic of Komi was the region in the Russian north with most people in the streets.
More than 110 were taken in by police.

According to Syndicate-100, a network of more than 30 independent Russian media
houses, 180 violations of journalists' rights were registered during the demonstrations of
late January 2021, and all its members experienced police brutality.3

Among the prominent media representatives that fell victim was Sergei Smironov, Editor
of MediaZona, who was arrested outside his house in Moscow, far away from the rally. He
got 14 days in custody.

The message from the regime was that it would not tolerate political dissent, and that it
was prepared to execute brute force at any time. But the crackdown also revealed a
growing sense of despair in the country's establishment.

This despair was reflected both in the relationship to domestic media and opposition
voices, as well as in relations with the outside world.

According to the Kremlin, the protests and opposition to the system was all supported and
initiated from abroad. Likewise, the very poisoning of Navalny was fake and fabricated,
and the accusations that Russia had used illegal chemical weapons a vicious theory
construed by western intelligence services.

National security

Anti-western rhetoric from Moscow is nothing new. In well-established manners leaning
on Soviet practices, the Putin regime has long used the West as scapegoat for a wide range
of ills, both domestically and internationally. But that message was now communicated in
a more aggressive way.

In the course of 2020, repeated outcries against the west and western media were
performed by leading members of key state institutions.

In her weekly press conferences, top press spokesperson of the Foreign Ministry Maria
Zakharova unleashed waves of increasingly undiplomatic descriptions of western policy,
society and media. A lion's share of the verbal attacks were directed against the EU and
NATO countries, and regular outbursts were made against the Baltic states, as well as
Norway.

3 https://7x7-journal.ru/news/2021/02/02/obedinenie-nezavisimyh-media-sindikat-100-
potrebovalo-prekratit-presledovaniya-zhurnalistov



https://7x7-journal.ru/news/2021/02/02/obedinenie-nezavisimyh-media-sindikat-100-potrebovalo-prekratit-presledovaniya-zhurnalistov
https://7x7-journal.ru/news/2021/02/02/obedinenie-nezavisimyh-media-sindikat-100-potrebovalo-prekratit-presledovaniya-zhurnalistov
https://7x7-journal.ru/news/2021/02/02/obedinenie-nezavisimyh-media-sindikat-100-potrebovalo-prekratit-presledovaniya-zhurnalistov

Zakharova is a mouthpiece not only of her boss Sergei Lavrov, but also of a host of other
prominent national security representatives

Among them is Putin's close friend and ally Nikolai Patrushev, the former head of the FSB,
now Secretary of the Russian Security Council. On a number of occasions, Patrushev has
returned to the situation in the west and its relationship with Russia.

According to Patrushev, the popular protests against the regime are part of a deliberate
western plan to weaken Russia, and in metaphysical-like manners he seeks to justify the
state crackdown of Aleksei Navalny and other opposition forces.

In an interview with newspaper Rossiiskaya Gazeta in August 2020, the security boss
argues that the overarching objective of the West is to "destroy the multi-national family of
the Russian [rossiiskie] peoples, suppress its traditional spiritual and moral orientations"
and ultimately "undermine state sovereignty."4

And he leaves little doubt that western media is instrumental in this encroachment on his
country and its so-called traditional value system.

According Patrushev, ideas of multiculturalism and "common human values" propagated
by liberal western democracies are inconsistent with Russian culture.

Nikolai Patrushev is Secretary of the Russian Security Council. Photo: Kremlin

4 https://rg.ru/2020/06/17/nuzhny-li-rossii-universalnye-cennosti.html



https://rg.ru/2020/06/17/nuzhny-li-rossii-universalnye-cennosti.html

With philosophical-like phrases often applied by Russian Orthodox Church -clergy
representatives like Patriarch Kirill, Patrushev underlines that "any attempt to standardize
Russian values, or any other values, under the aegis of "universalism" must be seen as acts
of socio-cultural aggression."

He underlines that "Western Neo-Liberalism propagates individualism, egoism, a pleasure
cult, unrestrained consumerism and absolutizes freedom of expression."

"Russia, on the other hand, proposes the strengthening of national sovereignty," Patrushev
underlines, "including in the field of culture, spirituality and ethics, and seeks to make this
the greatest of all values and a basis for the subsequent human civilization,"

In Nikolai Patrushev's world view, there is little place for free speech and independent
journalism. As a matter of fact, the free media is perceived as a main threat to the
traditional values desired by the regime and ultimately to the regime itself.

The positions outlined by the Security Council are reflected across the Russian state
apparatus, including the Ministry of Defense. According to Minister Sergei Shoigu, pro-
western activists posing as journalists are seeking to infiltrate Russia’s Armed Forces. They
are “hiding behind” the country’s mass media law and aim at infiltrating military facilities,
Shoigu said early 2020.5

In March 2021, Russian law enforcers arrested a journalist in the Crimea on suspicion of
operating for Ukrainian special services. The man turned out to be working for Radio Free
Europe on a journalistic project. According to the FSB, the arrested journalist had
explosives in his car and was in the process of doing photo and video mapping of sites of
military importance, TASS reported.6

Spiritual defense

The Orthodox Church is actively providing ideological backing for the anti-western
crusade. On the eve of the major street rallies of 31st of January, Patriarch Kirill addressed
the situation in his evening mass. According to Kirill, the protests come in the wake of a
crisis in Russia's young generation triggered by the mass media and influence from abroad.

With Navalny and his supporters in mind, Kirill pointed a warning finger against his
country's youth.

"When we now suddenly grasp that there is something dangerous going on among young
people we have to ask ourselves the question: where does this come from? What forms the
consciousness of a young person?" Kirill said in his sermon, and hinted at the role of the
internet and the West.

"If we really want a bright future for our people, for our Motherland, then we have
something to reflect on in these peculiar days. We must think about how the minds of our

5 https://www.themoscowtimes.com/2020/03/25/pro-western-activists-posing-as-journalists-are-
infiltrating-russias-military-defense-minister-claims-a69747

6 https://tass.ru/proisshestviya/10916983?
utm_ source=twitter.com&utm medium=social&utm campaign=smm social share



https://www.themoscowtimes.com/2020/03/25/pro-western-activists-posing-as-journalists-are-infiltrating-russias-military-defense-minister-claims-a69747
https://www.themoscowtimes.com/2020/03/25/pro-western-activists-posing-as-journalists-are-infiltrating-russias-military-defense-minister-claims-a69747
https://www.themoscowtimes.com/2020/03/25/pro-western-activists-posing-as-journalists-are-infiltrating-russias-military-defense-minister-claims-a69747
https://tass.ru/proisshestviya/10916983?utm_source=twitter.com&utm_medium=social&utm_campaign=smm_social_share
https://tass.ru/proisshestviya/10916983?utm_source=twitter.com&utm_medium=social&utm_campaign=smm_social_share

youth is formed, what forces that influence their hearts and souls, how the information
flows that embrace the modern person is constructed and which ideas are incorporated in
this flow and what forces - bright and good, or dark, that a can distort a human mind," the
patriarch said.”

With a concealed warning against western influence, he added a reminder that "before the
end of the world, dark forces and the power of anti-Christ, the power of Satan, will appear,
and his rule can arise at any moment."

On the subsequent day, the 1st of February, Kirill paid a visit to the Kremlin.8
It later turned out that not only Putin, but also the patriarch himself, has a flush compound

in Gelendzhiki on the Black Sea coast. According to media reports, the patriarchal facility
has an estimated value of 22 billion rubles, and Kirill regularly comes to site to relax.o

Patriarch Kirill meets President Putin the day after massive street rallies. Photo: Kremlin

Traditional values

In their public appearances, both Patriarch Kirill and Security boss Patrushev justify the
crackdown on independent media and political opponents like Aleksei Navalny with a need
to protect national culture and "traditional values."

7 http://www.patriarchia.ru/db/text/5763399.html

8 http://kremlin.ru/catalog/persons/445/events/64953

9 https://www.currenttime.tv/a/patriarh-lyubit--anonimnost/31131182.html



https://www.currenttime.tv/a/patriarh-lyubit--anonimnost/31131182.html
http://www.patriarchia.ru/db/text/5763399.html
http://kremlin.ru/catalog/persons/445/events/64953

However, behind their messages presented as indisputable cultural and moral principles
lies a very concrete and clear perception of the actual threats posed against the regime and
its elite.

Hence, in an article published in June 2020, the Security Council Secretary openly warns
against the independent media training offered to Russian journalists by the Baltic Centre
for Media Excellence in Latvia. And in Lithuania, the Forum Free Russia includes
discussions on "new forms of public protest and scenarios for enhanced pressure on the
leadership of Russia," Patrushev explains.to

And paradoxically, Patrushev on the one day warns against Western liberalism, and on the
other against what he calls a growing Neo-Nazism and Neo-Fascism in Europe. In his
interview with RG, he argues that "the technology of current Western propaganda, aimed
against others on Russia, at times duplicates the positions of [Joseph] Goebbles."1t

Also Dmitry Medvedev, Patrushev' superior in the Security Council, in late 2020 engaged
in the discourse. According to the former President, Prime Minister and now Deputy
Chairman of the Security Council, the troublesome relationship with the West has forced
Russia to adopt a law on the establishment of a fully Russian "sovereign internet" under
national control. "Technologically everything is ready" for its implementation, Medvedev
underlined.12

The "Russian internet" would allow the country's authorities to fully control the web and
effectively shuffle off bothersome information, both from domestic and foreign sources.
The authorities are believed to have tested the system on the 10th of March 2021, which
resulted in a massive blackout of government websites, including kremlin.ru,
government.ru, as well as the website of media inspection authority Roskomnadzor itself.

Leader of the Security Council is Putin himself, and the President has left little doubt about
what he sees as looming threats coming from the internet. In a meeting with leaders of the
Interior Ministry in early March 2021, Putin especially voiced concern about young
people's online activities and anti-government information. With tacit reference to
Navalny's information campaigns, he underlined that the internet is used to engage under-
aged youth in illegal street rallies, and made clear that the people who stand behind will be
punished.

"Unfortunately, we all know what the internet is and how it is being used to promote
absolutely unacceptable contents: for spread of child pornography, prostitution, for
bringing of under-aged to suicide."3

10 http://www.scrf.gov.ru/news/allnews/2799/

11 http://www.scrf.gov.ru/news/allnews/2818/

12 http://www.scrf.gov.ru/news/activity/2925/

13 http://kremlin.ru/events/president/news/65090



http://www.scrf.gov.ru/news/activity/2925/
http://kremlin.ru
http://government.ru
http://kremlin.ru/events/president/news/65090
http://www.scrf.gov.ru/news/allnews/2818/
http://www.scrf.gov.ru/news/allnews/2799/

Foreign agents

On the 10th of December 2020, more than 40 representatives of Russian civil society
organizations logged into a digital meeting organized by the Kremlin. It was one of the rare
direct encounters between the Head of state and representatives of the civilian sector. The
invitees were carefully selected, and most of them represented state-funded organizations
loyal to the Kremlin, including state media like RT and Rossiya Segodniya. But around the
table were also people in clear opposition to Putin and his regime. Among them was
Nataliya Yevdokimova, Secretary of the Human Rights Council in St. Petersburg.

Yevdokimova directly confronted the President with his hostile policy on NGOs, and
especially in connection with the so-called foreign agent laws.

According to Yevdokimova, the foreign agent laws are "unreasoned and ill-considered",
and allow the authorities to arbitrarily take action against journalists, civil society
representatives and other "undesired" individuals.4

"This is the way it works: I do not like you, therefore you are an agent, while I am okay with
someone else, because she has such beautiful eyes, and therefore she is not an agent,"
Yevdokimova told Putin in the meeting.

According to the Foreign Agent laws, anyone who receives money from abroad and
engages in "political activities" can be branded an agent, which implies serious economic
difficulties.

Even the President's own adviser on civil society Valeri Fadeev expresses opposition to the
new laws. In the meeting, Fadeev called for "further elaboration" of the legislation and
warned that even state officials could ultimately themselves end up as "agents." He also
said that researchers and representatives of culture that cooperate with the abroad,
including financially, could be hit by the laws.

The warnings from the civil society representatives did not affect the ongoing legal process
and several extensions of the foreign agent laws were made late 2020 and early 2021.

Putin underlines that the foreign agent laws are necessary to stave off hostile forces from
abroad. In the meeting with the civil society organizations, he said that the Russians
working in NGOs as a rule are "very decent and honest people who seek to solve certain
questions and tasks that stand fore our country."

However, the same can not be said about the foreigners that offer financing. Those people
and organizations are seeking "not the strengthening of Russia, but its containment," he
said.

"Media agents"

Sergei Markelov had been away from work for some time when he in late December 2020
got to know that he had been put on a federal list of so-called "foreign media agents." The
respected journalist from Karelia hardly knew what the dubious title implied, and even less
why he had been put on the list.

14 http://www.kremlin.ru/events/president/news/64638

10


http://www.kremlin.ru/events/president/news/64638

"There were no preconditions, and nobody beforehand told me anything," the journalist
said to Russian media.’5 Over the years, Markelov had worked for several independent
media houses, and first of all for the Komi-based 7x7-journal. He had also made stories for
Sever.realii, a project under Radio Free Europe, and done filming for a project supported
by a EU grant.

On the 28th of December 2020, Markelov became the first individual journalist to be
included in the Kremlin's new list of Foreign Media Agents. On the list were also Ludmila
Savitskaya from Sever.realii and Denis Kamalyagin, the Chief Editor of newspaper
Pskovskaya Guberniya.16

semnasem.ru

Sergei Markelov was the first individual journalist to be put on the foreign agent list.
Photo: 7x7-journal

The Russian government had already in 2012 adopted a law on foreign agents, which
initially was aimed at bothersome non-governmental organizations that got financing from
abroad. Since then, the foreign agent law had been gradually expanded, and in 2017 nine
media organizations were put on a list of "foreign agent media." In December 2020, the
law was again amended, and now opened up not only for legal entities, but also for regular
individuals.

15 https://zona.media/article/2020/12/28/five

16 https://minjust.gov.ru/ru/documents/7755/

11


https://zona.media/article/2020/12/28/five
https://minjust.gov.ru/ru/documents/7755/

According to member of the State Duma Vasilii Piskarev, the Foreign Agent legislation is
aimed at "strengthening security and protect national sovereignty."

"By proposing the package of amendments, we say: if you get money from abroad for your
political activities, then please register as foreign agent and inform state authorities and
Russian citizens about the country of your engagement and the political initiatives and
actions planned, as well as the purposes on which the money will be spent," Piskarev
says.” He is chairing the Duma Committee on Security and Combat against Corruption.

The law is making it increasing hard for journalists. According to Galina Arapova, Director
of the Center for protection of media rights, there is now a mounting administrative
pressure aimed at journalists on what they are allowed, and not allowed, to write about.

"It is clearly a kind of censorship: the number of "undesired" topics are growing like
mushroom after the rain and the editors are forced to synchronize their work with the
growing powers of Roskomnadzor," Arapova told sever.realii.!8

Furthermore, she argues, the authorities are completely arbitrarily deciding who will end
up on the list and not.

"One thing is very clear: whether or not a person will end up on the list of foreign agents
first of all depends on to what extent his activities are irritating the state authorities,"
Arapova underlines.

However, not only journalists could get the discrediting agent title. In addition to
journalists Markelov, Savitskaya and Kamalyagin, the famous human rights defender Lev
Ponomarev and artists and activist Darya Apakhonchich were also listed as agents on the
28th of December.

And more could soon follow. A legal expert confirms to newspaper Kommersant that
practically "any citizen that gets foreign financing and interacts on the level of information
with a media that is a foreign agent risks ending up on the list."19

Ultimately, the foreign agent list could include tens of thousands of people, and not only
from the field of journalism, but also from research and several other professions.20

That includes also teachers. One of the formal reasons why Darya Apakhonchich was
included in the agent list is her her work as teacher in a French college and her re-posting
of a social media story by Radio Free Europe.2!

17 http://duma.gov.ru/news/50387/

18 https://www.severreal.org/a/30372626.html

19 https://www.kommersant.ru/doc/4636998?from=main 3

20 https://thebarentsobserver.com/en/2020/12/kremlin-moves-against-independent-journalists-
thousands-could-end-foreign-agents-0

21 https://www.kommersant.ru/doc/4761798?from=four strana

12


https://www.kommersant.ru/doc/4636998?from=main_3
http://duma.gov.ru/news/50387/
https://thebarentsobserver.com/en/2020/12/kremlin-moves-against-independent-journalists-thousands-could-end-foreign-agents-0
https://thebarentsobserver.com/en/2020/12/kremlin-moves-against-independent-journalists-thousands-could-end-foreign-agents-0
https://thebarentsobserver.com/en/2020/12/kremlin-moves-against-independent-journalists-thousands-could-end-foreign-agents-0
https://www.kommersant.ru/doc/4761798?from=four_strana
https://www.severreal.org/a/30372626.html

Individuals, organizations and media that end up on the agent list will have to report
extensively to the authorities, and label all their publications and information "foreign
agent".

Radio Free Europe is one of the media companies that was put on the foreign agent list in
2017. The company has refused to include the label in its information materials and has
consequently been fined more than 70 million rubles by Roskomnadzor.22 The company
has refused to pay the fines and in early 2021 started to plan its gradual pull-out of staff
from Russia.23

The media house Radio Free Europe publishes also the Sever.realii, a newspaper that
covers northern Russia and cross-border relations with the Nordic countries. In November
2019, also this newspaper was put on the agent list.

Roskomnadzor

It is the governmental media regulator Roskomnadzor that is the Kremlin's main tool in
crackdown on the press, and Andrei Lipov has since March 2020 been its director. The 51-
year old man who is considered one of the architects of the so-called "sovereign internet",
has seen his agency get a major boost in powers.

The number of employees at Roskomnadzor has grown from 12 in 2012 to more than 2,700
in 2020.24

More than 800 of the employees are now round-the-clock monitoring the activities of
9,500 regular news companies, 500 radio and television companies and a vast number of
social media sites.

"Since the first law on removal of illegal contents on the internet came into force in 2012,
we have removed more than 1,5 million materials," Lipov told Vladimir Putin in August
2020.25

Only in 2019, more than 530 thousand online materials were removed, much of it child
pornography and information "propagating suicide", as well as use of illegal drugs.

"But in the first place with 208,000 of the 531,000 pieces are materials from extremist and
terrorist organizations," Lipov said.26

In its fight against independent media, the inspectors at Roskomnadzor is heavily
supported by the Kremlin's loyal state media. Among the unrelenting combatants in the
state propaganda machine is Margarita Simonyan, the Chief Editor of RT and Rossiya
Segodnya.

22 https://zona.media/news/2021/04/07/radio

23 hitps://mmdc.ru/news-div/radio-svoboda-i-nastoyashhee-vremya-predlozhili-chasti-
sotrudnikov-uehat-iz-rossii/

24 hitps://rsf.org/en/news/ferghana-news-agency-files-complaint-against-site-blocking-russia

25 hitp://www.kremlin.ru/events/president/news/63874

26 http://www.kremlin.ru/events/president/news/63874

13


http://www.kremlin.ru/events/president/news/63874
http://www.kremlin.ru/events/president/news/63874
https://zona.media/news/2021/04/07/radio
https://mmdc.ru/news-div/radio-svoboda-i-nastoyashhee-vremya-predlozhili-chasti-sotrudnikov-uehat-iz-rossii/
https://mmdc.ru/news-div/radio-svoboda-i-nastoyashhee-vremya-predlozhili-chasti-sotrudnikov-uehat-iz-rossii/
https://mmdc.ru/news-div/radio-svoboda-i-nastoyashhee-vremya-predlozhili-chasti-sotrudnikov-uehat-iz-rossii/
https://rsf.org/en/news/ferghana-news-agency-files-complaint-against-site-blocking-russia

In May 2019, Vladimir Putin awarded Margarita Simonyan the Order of Aleksandr
Nevsky. The medal is given to people that have made extraordinary personal
contributions to the Motherland within state building and strengthening of Russia's
position in the world, including in the field of military capabilities. Photo: Kremlin.ru

In a comment on the new amendments to the foreign agent law, Simonyan called on fellow
journalists to join the ranks.

"Dear individuals cooperating with foreign media agents and receiving financing from
abroad! Abandon this dark and ungracious pursuit. Things will only get worse. Come over
to the side of the good. We are waiting," she said in a tweet.27

"Extremism"

Russia has indeed cracked down on a big number of organizations that it characterizes as
extremist or terrorist. However, far from all of them are engaged in un-peaceful activity.
Some are simply Kremlin-critical organizations in opposition to the government.

In April 2021, the Russian General Prosecutor made clear that Navalny's Anti-Corruption
Foundation would be branded "extremist".

In a comment, the organization said that it has "always, every minute, run its activities
exclusively in a peaceful and legal way with peaceful meetings, participation in elections,
anti-corruption investigations, monitoring and public activism."28

27 hitps://twitter.com/M_Simonyan/status/11989320940864512007?s=20

28 https://navalny.com/p/6481/

14


https://twitter.com/M_Simonyan/status/1198932094086451200?s=20
https://navalny.com/p/6481/

According to the Anti-Corruption Foundation, the label as "extremist organization" will
make it extraordinarily hard for its members and supporters.

"It will open the way for hundreds of criminal cases, all or our colleagues will be under
pressure [...] and in the worst case, even volunteers, the supporters and the ones who hand
out leaflets and participate in our activities will be charged," the organization says.

"The darkest of times for free thinking people and civil society in Russia is coming.
Actually, the Kremlin has just demanded that everyone that does not consent are to be
declared extremist."

Paradoxically, it was the FSB's Department for Fight against Extremism that poisoned
Aleksei Navalny, as well as several more opposition "extremists".

On 30th of April 2021, the "extremist fighters" of the law enforcement authorities took
another unprecedented step when they detained Ivan Pavlov, the lawyer of the Anti-
Corruption Foundation. Pavlov, who represents independent judicial group Team29, is
accused of having disclosed classified information about ongoing investigations in another
case, the one against journalist Ivan Safronov.

"Undesired"

In the same basket of "agents" and "extremists" are put several "undesired" foreign
organizations, among them movements working for freedom of speech and civil society
development. In early 2020, the European Endowment for Democracy was included in the
list.29

The organization that was established in 2013 in cooperation with the European
Parliament is a major contributor to press freedom across North Africa, the Middle East
and East Europe and offers project grants to people and organizations that speak up for
democracy. It became Russia's 20th "undesired" foreign organization.

The decision triggered a harsh reaction from Brussels. In a statement, the European
External Action Service (EEAS) underlined that EED "represents tenets and principles
shared by the EU, its Member States, and by many other countries around the world," and
that Russian authorities must reconsider their decision.3°

According to MEPs David McAllister and Maria Arena, "this is yet another step aimed at
restricting human rights and suppressing civil society in Russia by using oppressive
legislation. It is hard to understand why Russian authorities are continuously punishing
their own people. Russian civil society deserves to enjoy European donors support."st

The "undesired" organizations are banned from operating in Russia.

29 https://genproc.gov.ru/smi/news/genproc/news-1805344/

30 https://eeas.europa.eu/headquarters/headquarters-homepage/76144/russia-statement-
spokesperson-listing-european-endowment-democracy-%E2%80%9Cundesirable-
organisation%E2%80%9D en

31 https://www.europarl.europa.eu/news/en/press-room/20200320IPR75404/meps-call-on-russia-
to-stop-suppressing-civil-society-organisations

15


https://eeas.europa.eu/headquarters/headquarters-homepage/76144/russia-statement-spokesperson-listing-european-endowment-democracy-%E2%80%9Cundesirable-organisation%E2%80%9D_en
https://eeas.europa.eu/headquarters/headquarters-homepage/76144/russia-statement-spokesperson-listing-european-endowment-democracy-%E2%80%9Cundesirable-organisation%E2%80%9D_en
https://eeas.europa.eu/headquarters/headquarters-homepage/76144/russia-statement-spokesperson-listing-european-endowment-democracy-%E2%80%9Cundesirable-organisation%E2%80%9D_en
https://eeas.europa.eu/headquarters/headquarters-homepage/76144/russia-statement-spokesperson-listing-european-endowment-democracy-%E2%80%9Cundesirable-organisation%E2%80%9D_en
https://www.europarl.europa.eu/news/en/press-room/20200320IPR75404/meps-call-on-russia-to-stop-suppressing-civil-society-organisations
https://www.europarl.europa.eu/news/en/press-room/20200320IPR75404/meps-call-on-russia-to-stop-suppressing-civil-society-organisations
https://www.europarl.europa.eu/news/en/press-room/20200320IPR75404/meps-call-on-russia-to-stop-suppressing-civil-society-organisations
https://genproc.gov.ru/smi/news/genproc/news-1805344/

Blocking

According to Russian authorities, there is a global fight over censorship going on. And the
Kremlin insists that Russia is not to blame. On the contrary, the blocking of information
resources by Russia is exclusively conducted as defensive and retaliating measures against
foreign action, Putin explained in the meeting with civil society and media representatives
in December 2020.32

The statements from the President came after Google over the past years had blocked more
than 200 Russian YouTube channels.33 Also Facebook and Twitter has closed a number of
Russia-affiliated accounts. In late February 2021, Twitter announced that it had blocked
another 100 accounts, of which 69 were connected with Russian state institutions "seeking
to undermine faith in NATO and the alliance stability," and 31 accounts apparently linked
with the Agency of Internet Research, the so-called "troll factory".34 Among the latter were
the accounts of Yevgeni Prigozhin and his company Concord.35

About a year earlier, Twitter had blocked also the accounts of Aleksandr Malkevich, the
leader of the Russian Commission on the Information Society, Media and Communications
under the Public Chamber.3¢ Malkevich is believed to be closely associated with Yevgeni
Prigozhin, and both men are on the sanction list of the USA.

According to Vladimir Putin, Russia is actually a victim of foreign censorship.

"There you see what they are doing, our so-called partners: they are doing censorship,"
Putin said with reference to the blocking by Twitter and YouTube and added that "I pay
your attention to the fact that it is not we who are doing it."s”

"But we are forced to somehow react, somehow respond," he stressed and made clear that
Russia now will develop its own information resources that can replace the Western-made
ones.

Few days after Putin's comments followed a law that is aimed at fighting so-called
censorship from foreign internet platforms in relationship to Russian media. The new
legislation gives Roskomnadzor expanded powers to fully or partly block internet resources
that "restrict significant information on Russian territory", and can act in response to
"discrimination of Russian media."38

32 hitp://www.kremlin.ru/events/president/news/64638

33 According to Presidential Adviser Valeri Fadeev, http://www.kremlin.ru/events/president/news/
64638

34 https://www.dw.com/ru/twitter-zablokiroval-100-svjazannyh-s-rossiej-akkauntov/a-56667731
35 https://tass.ru/ekonomika/10557017

36 https://www.kommersant.ru/doc/4196707 ?from=hotnews

37 http://www.kremlin.ru/events/president/news/64638

38 https://www.interfax.ru/russia/743586

16


https://www.interfax.ru/russia/743586
https://tass.ru/ekonomika/10557017
http://www.kremlin.ru/events/president/news/64638
https://www.kommersant.ru/doc/4196707?from=hotnews
http://www.kremlin.ru/events/president/news/64638
http://www.kremlin.ru/events/president/news/64638
http://www.kremlin.ru/events/president/news/64638
https://www.dw.com/ru/twitter-zablokiroval-100-svjazannyh-s-rossiej-akkauntov/a-56667731

The law paves the way for Russian blocking of Facebook, Twitter and YouTube. LinkedIn
was blocked already in 2016.

Putin's comments were followed up by a statement from the Russian Federation Council,
the upper chamber of Parliament, where the blocking of Russian information resources
was referred to as an illegal and politically motivated move by American internet
companies.

"The World Wide Web must remain a space for freedom of speech and information
regulated by Law, and not a political instrument of one country and closely connected with
its media monopolies," the parliament body underlined.39

The issue was subsequently followed up also by the Russian Foreign Ministry and its press
spokeswoman Maria Zakharova. According to the ministry official, the international
community is now confronted with the challenge of "complete uncontrollability of the
information space and lack of protection of personal data accumulated by social media."

Furthermore, Zakharova underlined, the American information platforms are engaged in a
"massive distribution of fakes about Russia."40 Among those "fakes" are the poisoning of
Aleksei Navalny, the Skripal case, as well as stories such as the one about Putin's Palace on
the Black Sea coast.

Zakharova in early April also announced that the Foreign Ministry from now on will
broadcast its weekly press conferences on RuTube, the Russian analogue to YouTube.4:

Legal action

The outcries from Moscow about the need to protect freedom of speech across the world
can hardly be seen as anything but mockery and an effort to mislead domestic audiences.
After all, Putin's Russia has over many years systematically cracked down on independent
media and made life extraordinarily hard for journalists and free voices.

Similarly, Moscow has itself over the past years blocked a big number of media resources.
That includes also foreign media, among them the Barents Observer.

In the course of 2020, the number of government threats against foreign media companies
represented in Russia significantly increased.

At the forefront of the attacks has been the State Duma and its Commission on
Investigations of Foreign Interference in Internal Affairs.

39 http://council.gov.ru/media/files/5fwHDORANKAJk1zKuCLvX8DLVScAaK3D.pdf

40 hitps://www.mid.ru/ru/press service/spokesman/official statement/-/asset publisher/
12GCdmD8RNIr/content/id/4543778

41 https://www.mid.ru/ru/press service/spokesman/briefings/-/asset publisher/
D2wHaWMCU60Od/content/id/4675227#6

17


http://council.gov.ru/media/files/5fwHD0RAnKAJk1zKuCLvX8DLVScAaK3D.pdf
https://www.mid.ru/ru/press_service/spokesman/briefings/-/asset_publisher/D2wHaWMCU6Od/content/id/4675227#6
https://www.mid.ru/ru/press_service/spokesman/briefings/-/asset_publisher/D2wHaWMCU6Od/content/id/4675227#6
https://www.mid.ru/ru/press_service/spokesman/briefings/-/asset_publisher/D2wHaWMCU6Od/content/id/4675227#6
https://www.mid.ru/ru/press_service/spokesman/official_statement/-/asset_publisher/t2GCdmD8RNIr/content/id/4543778
https://www.mid.ru/ru/press_service/spokesman/official_statement/-/asset_publisher/t2GCdmD8RNIr/content/id/4543778
https://www.mid.ru/ru/press_service/spokesman/official_statement/-/asset_publisher/t2GCdmD8RNIr/content/id/4543778

In February, the State Duma commission accused media companies like the BBC, Meduza
and Radio Free Europe of "propagating use of illegal drugs in Russia."42

In April, the Commissioned approached the Russian General Prosecutor with a request to
investigate several of the same media over their alleged "spreading of fake news about the
Russian coronavirus situation."43

And in June, Commission Chairman Vasily Piskarev sent another request to the General
Prosecutor, this time about foreign media's alleged meddling in the referendum on new
Constitution. According to Piskarev, behind the "tendencious propagandist materials"
were media like Voice of America, Deutsche Welle, Current Time, and others.44

In September, the same State Duma Commission accused Deutsche Welle of "extremism"
after it had published an article about the arrested Russian blogger Vladislav Sinitsu and
commented on unsanctioned street protests in Moscow. According to Piskarev, the
German media house should be added to the list of "foreign agents."45

In late April 2021, Meduza was added to that list.
Russian government pressure has also mounted on internet and social media companies.

For a long time, YouTube has been a main headache for the Russian regulators, much
because of its extensive use by Aleksei Navalny and his Anti-Corruption Foundation.
According to Roskomnadzor, "a major part of fake news are distributed through
YouTube."46

The federal media authority already in 2019 requested Google to crack down on the use of
YouTube for information sharing about illegal public rallies.47

In March 2021, the Russian regulators took action also against TikTok. In a meeting with
representatives of the company, legislator Piskarev underlined that "TikTok and other
foreign internet resources has over rather long time distributed illegal information in our
country, and called on under-aged youth to participate in unsanctioned rallies."48

Moscow openly threatens the companies with blockage unless they comply.
Among the companies in danger is Twitter. According to Roskomnadzor, Twitter is

"maliciously violating Russian legislation." The social networking service has reportedly
since 2017 refused to remove a total of 2,862 materials as requested by the regulator. In

42 hitp://duma.gov.ru/news/47790/

43 http://duma.gov.ru/news/48564/

44 hitp://duma.gov.ru/news/48906/

45 https://tass.ru/politika/6937181

46 https://tass.ru/obschestvo/10319097

47 hitp://rkn.gov.ru/news/rsoc/news68982.htm

48 http://duma.gov.ru/news/51211/

18


http://duma.gov.ru/news/47790/
https://tass.ru/obschestvo/10319097
http://duma.gov.ru/news/48564/
http://rkn.gov.ru/news/rsoc/news68982.htm
http://duma.gov.ru/news/48906/
http://duma.gov.ru/news/51211/
https://tass.ru/politika/6937181

the period, more than 28,000 requests for material removal was sent by Roskomnadzor to
Twitter.49

On March 10th, Roskomnadzor started to slow down the speed of Twitter in Russia, and
the social network was told that a full ban would happed shortly later unless the materials
were removed.50

The media regulators' fight against Twitter is firmly backed up by state media. On the
front-page of RT anti-Twitter commercials were flashing towards readers all through April
2021. With the hashtag #LeaveTwitterJoinTelegram, they called on readers to abandon
Twitter and instead turn to Telegram.

QUESTION MORE  ue SoRI0 Tomedam o L Q)

USA UK Russia & FSU Op-ed Sport Business Podcasts Projects

== ¥ 'Hindering peace & stability': Ankara summons US
ST L ,,T»r: envoy as it fumes over Biden recognizing Armenian
=T Genocide

b | US promises ‘additional support’ for Indian Covid-19
crisis amid calls to release unused vaccine doses to
hardest-hit nations

@8 Dozens reported dead & injured after explosion
sparks fire in Iraqi Covid-19 hospital (VIDEO)

Australian mayor apologizes
Why did it take football's European Super League after council youth worker

crisis to show Britain that selling its prize assets tells ‘white, male & Christian’
abroad is a bad idea? students they are ‘oppressors’
- media

‘Coronavirus storm’ has shaken India, PM Modi says,
as country registers nearly 350,000 Covid-19 cases in
new global daily record

$§  LEAVECENSORSHIP

In April 2021, state news broadcaster RT ran a major add campaign that called on
readers to abandon Twitter. Screenshot from 25th April 2021

At the same time, the State Duma expanded the list of "illegal information" on social media
and requested the operators to step up monitoring users. From 1st of February 2021, social
media platforms are obliged to block and remove information that expresses "open
disrespect” to society, the state, official state symbols, the Russian Constitution and state
authorities. Also information that "call for mass disorder, extremism and participation in
unsanctioned public events" must be blocked.5!

The legal actions are followed by crackdown of people with sympathies towards Aleksei
Navalny. Even within state media companies. Reportedly, state media company VGTRK in

49 https://rkn.gov.ru/news/rsoc/news73436.htm

50 https://rkn.gov.ru/news/rsoc/news73464.htm

51 http://duma.gov.ru/news/50660/

19


https://rkn.gov.ru/news/rsoc/news73436.htm
https://rkn.gov.ru/news/rsoc/news73464.htm
http://duma.gov.ru/news/50660/

course of April 2021 fired a significant number of its employees after they had expressed
anti-government sympathy on their personal social media pages.52

Feeding trolls

There were jubilant celebrations in Longyearbyen on the gth of January 2020 as local
authorities marked the 100 year anniversary of the Svalbard Treaty, the document that laid
the basis for Norway's sovereignty over the Arctic archipelago.

The century of undisputed Norwegian rule was celebrated also in Oslo, and Foreign
Minister Ine Eriksen Sgreide in a newspaper column written together with Minister of
Justice Monica Meland highlighted the importance of the far northern islands.53

But in Moscow, the anniversary of the treaty was not followed by cheers. In a letter to
Eriksen Segreide, Foreign Minister Sergey Lavrov made clear that Russia requests "bilateral
consultations on the removal of limitations for Russian activity and structures on the
archipelago.'54

That request was quickly rejected by the Norwegian side. The negative response from Oslo
was followed by a wave of repulsive Russian media coverage.

In what appeared as an organized and coordinated campaign, a number of Russian
newspapers and media companies the following months published series of stories that
expressed a highly negative, partly aggressive, attitude towards the authorities in Oslo. The

message was that Norway must comply with Russian demands in Svalbard and that
continued opposition could have serious consequences.

HOBLIE=H3BECTHA © |
B ApKTuKe CTaHET I ﬁnqee e

Poccusa cobupaertcs noﬁopOTbcsrsa

LinMub6epreH

12 dpespans:2020,13:48

"It is getting hotter in the Arctic: Russia prepares to fight for Spitsbergen,” reads the
headline in an article from Novye Izvestia, 12th February 2020.

52 https://twitter.com/bazabazon/status/13855012445471129607s=20

53 https://thebarentsobserver.com/en/arctic/2020/02/amid-jubilant-celebration-svalbard-norway-
sends-strong-signal-it-will-not-accept

54 https://www.mid.ru/web/guest/maps/no/-/asset publisher/f4MKo6byouc4/content/id/4019093
20



https://twitter.com/bazabazon/status/1385501244547112960?s=20
https://thebarentsobserver.com/en/arctic/2020/02/amid-jubilant-celebration-svalbard-norway-sends-strong-signal-it-will-not-accept
https://thebarentsobserver.com/en/arctic/2020/02/amid-jubilant-celebration-svalbard-norway-sends-strong-signal-it-will-not-accept
https://thebarentsobserver.com/en/arctic/2020/02/amid-jubilant-celebration-svalbard-norway-sends-strong-signal-it-will-not-accept
https://www.mid.ru/web/guest/maps/no/-/asset_publisher/f4MKo6byouc4/content/id/4019093

Several of the media that took part in the campaign against Norway belong to a group of
news agencies that mushroomed after 2014. Some of them are inter-connected and have
dubious owner relations.

One of the people behind the new media is Yevgeny Prigozhin, the businessman that over
the past two decades has been closely connected with President Putin. He is believed to be
a key person behind the Internet Research Agency, also called the “Troll Factory”.

Among his many outlets is the Federal News Agency. Interestingly, this news company was
also instrumental in attacks against the Barents Observer in 2019 following
Roskomnadzor's announcement that it would block the Norwegian media.s5

Prigozhin's "troll factory" and media companies are today seen as key players in the
Kremlin's information war efforts with the West. The same way they tried to whip up
tensions around Svalbard, they are actively used as propaganda tools in various other
conflict issues.

Prigozhin and his company Concord has for years been in conflict with Aleksei Navalny.

Prigozhin is suspected by Navalny and his team of being behind an attack on Sergei
Mokhov, the husband of Navalny's close colleague Lyubov Sobol,56 and in 2018 Prigozhin's
people are believed to have put a funeral wreath with the inscription of a journalist's name
in front of the offices of newspaper Novaya Gazeta.

The same people are believed to behind the basket with a cut off sheep's head placed in
front of the same office with an address to the whole editorial staff.57

In 2021, Prigozhin offered Chechen strongman Ramzan Kadyrov legal assistance in his
conflict with Novaya Gazeta following the newspaper's revelations of severe human rights
violations in the North Caucasian region.58

According to newspaper The Insider, Yevgeny Prigozhin is closely surveilling journalists
both in Russia and abroad, and has also placed his people in several media houses with the
purpose to report to him about developments. Among the journalists that reportedly was
surveilled by Prigozhin's people is Yulia Latynina, who was repeatedly attacked before she
in 2017 decided to flee Russia.59

Prigozhin is now on a U.S sanction list, and in early 2021 Facebook and Twitter blocked his
accounts.60 He is also on a Most Wanted-list of the FBI and a reward of up to $250,000 is
offered for information that leads to his arrest.

55 Free Media on the Scaffold. https://thebarentsobserver.com/sites/default/files/
publication.freemediaonthescaffold-kopi 1.pdf

56 https://www.rbc.ru/society/06/04/2020/5e8b175¢c9a794770b23861ec

57 https://theins.ru/politika/234105

58 https://novayagazeta.ru/articles/2021/03/20/oni-nashli-drug-druga

59 https://theins.ru/politika/234105
60 https://tass.ru/ekonomika/10557017

21


https://novayagazeta.ru/articles/2021/03/20/oni-nashli-drug-druga
https://thebarentsobserver.com/sites/default/files/publication.freemediaonthescaffold-kopi_1.pdf
https://thebarentsobserver.com/sites/default/files/publication.freemediaonthescaffold-kopi_1.pdf
https://thebarentsobserver.com/sites/default/files/publication.freemediaonthescaffold-kopi_1.pdf
https://www.rbc.ru/society/06/04/2020/5e8b175c9a794770b23861ec
https://theins.ru/politika/234105
https://tass.ru/ekonomika/10557017
https://theins.ru/politika/234105

The dubious media companies controlled by

WANTED Prigozhin are actively covering also Arctic

BY THE FBI issues. And they are granted both direct and

YEVGENIY VIKTOROVICH PRIGOZHIN indirect support from Russian authorities.

S il In the daily newsletters dispatched by the

Russian governmental Arctic Commission

newspapers such as the Federal News
Agency are offered broad coverage.

Among the favorite Arctic issues for

DESCRIPTION Prigozhin's "troll media" are international
Do 8 s e, 1 S issues and military affairs, often with a
e . distorted picture of the USA, EU and other
et et 50001 s b 8 1 Ve Vi i countries in the region.

REMARKS
Prigozhin speaks Russian and has ties to Russia, Indonesia, Qatar, and Estonia.

CAUTION
Yevgeniy Viktorovich Prigozhin is wanted by the FBI for his alleged involvement in a conspiracy to defraud the United States by impairing,
obstructing, and defeating the lawful functions of the Federal Election Commission, the United States Department of Justice, and the United
States Department of State. This occurred in Washington, D.C., from early 2014 to February 16, 2018. Prigozhin was the primary funder
of the St. Petersburg-based Internet Research Agency (IRA). He allegedly oversaw and approved their political and electoral interference

. .
operations in the United States which included the purchase of American computer server space, the creation of hundreds of fictitious online s h d th d
eCanan and tn u of St onkie of s o e U St oese et e alpedytakon t o anhean: mbers echnin an € media
of Americans for the purposes of interfering with the United States political system, including the 2016 Presidential Election

On February 16, 2018, a federal arrest warrant was issued for Yevgeniy Viktorovich Prigozhin in the United States District Court for the
District of Columbia after he was charged with conspiracy to defraud the United States.

SHOULD BE CONSIDERED AN INTERNATIONAL FLIGHT RISK :
e B S T Sl SR SR e e The Kremlin h?S s.everal more p.artners that
S directly and indirectly help it keep up
pressure on the media. Among them is Igor

Sechin and his Rosneft oil company.

Over several years, Rosneft has threatened
to drown a number of media houses in huge fines following critical articles about the
company.

An absolute historical height came in May 2020 when Rosneft sued newspaper RBC for 43
billion rubles (€466 million) after a critical article about the company's operations in
Venezuela that reportedly resulted in major reputation damage.6! It was not Rosneft's first
law suit against RBC. In 2016, the media house owned by business tycoon Mikhail
Prokhorov was sued for 3.1 billion rubles after a story shed a critical light on a major
business deal with BP.62

In early 2021, Rosneft filed law suits against Bloomberg, Novaya Gazeta, Dozhd, and
Vazhnye Istoria. Also Forbes, Reuters and Energy News Today were contacted by the
company's lawyers.

In the latter case, the story in question was about Vostok Oil, the huge oil project to be
developed on Russia's far northern Taymyr Peninsula.

Igor Sechin is also believed to be a stakeholder in the conflict surrounding business daily
Vedomosti. Amid big opposition from the editorial staff, the new owners of the respected
newspaper in March 2020 appointed Andrei Shmarov new editor. Shmarov quickly
encroached on the traditional editorial line of the daily

61 https://www.rbc.ru/business/21/05/2020/5ec68bea9a7947c7d7d5dc76?from=center

62 http://www.vedomosti.ru/business/articles/2016/10/07/660103-kak-rosneft-naschitala
22


https://www.rbc.ru/business/21/05/2020/5ec68bea9a7947c7d7d5dc76?from=center
http://www.vedomosti.ru/business/articles/2016/10/07/660103-kak-rosneft-naschitala

Igor Sechin (right) together with Aleksei Miller, CEO of Gazprom. Also the latter is a big
player in the Russian media landscape with owner control over TV channel NTV, radio
broadcaster Echo of Moscow and several publications.

and few days after his appointment single-handedly changed the headline in a story about
Rosneft, and removed another story about the same company.63

New owner Ivan Yeremin is a businessman known for his links with the authorities and the
leaders of Russia’s biggest state companies. According to a joint investigation
by Meduza, The Bell, Forbes and Vedomosti, a huge debt of nearly €30 million incurred
by Vedomosti’s former owner, Demyan Kudryavtsev, was taken over by Rosneft’s bank in
2017.64

Norway

"Russian-Norwegian relations are not experiencing the best of times," Press Spokeswoman
Maria Zakharova said shortly after she had taken the podium in her weekly press
conference in late November 2020.

It was only few months since Sergei Lavrov's letter about the Svalbard Treaty had created a
spat in bilateral relations. Now, the Foreign Ministry representative directed her verbal
cannon against another favorite target; the Nordic country's membership in NATO.

63 https://www.vedomosti.ru/media/articles/2020/06/11/832463-redaktsiya-vedomostei-glavnogo-
redaktora

64 https://thebell.io/kak-rosneft-spryatalas-za-viadeltsami-gazety-vedomosti

23


https://www.vedomosti.ru/media/articles/2020/06/11/832463-redaktsiya-vedomostei-glavnogo-redaktora
https://www.vedomosti.ru/media/articles/2020/06/11/832463-redaktsiya-vedomostei-glavnogo-redaktora
https://www.vedomosti.ru/media/articles/2020/06/11/832463-redaktsiya-vedomostei-glavnogo-redaktora
https://thebell.io/kak-rosneft-spryatalas-za-vladeltsami-gazety-vedomosti

Maria Zakharova is press spokeswoman for the Russian Foreign Ministry. Photo: Atle
Staalesen

According to Zakharova, Norway is increasingly becoming a foothold for NATO in the
Arctic, which is "incompatible with its expressed interest in upholding a good cooperation
with Russia."

Furthermore, she argued, the Norwegian public is misled about the true intentions of
Russia and its cooperate initiatives. And it is the Norwegian government and Norwegian
media that is to blame.

"It seems to me that all possible efforts are made to present the situation in an incorrect
way, [...] so that people get a distorted picture of our initiatives," Zakharova said.65

"What they [the Norwegians] are reading in the press, I believe, is far from the truth," she
underlined.

According to the ministry spokesperson, one must distinguish between the Norwegian
state and the Norwegian people.

"When we say Norway, we must correct ourselves and rather say: the leadership of the
country and not the population, because one must understand that ordinary people are not
being asked," she underlined.

65 https://www.mid.ru/ru/press_service/spokesman/briefings/-/asset publisher/
D2wHaWMCU60Od/content/id/4443750#30

24


https://www.mid.ru/ru/press_service/spokesman/briefings/-/asset_publisher/D2wHaWMCU6Od/content/id/4443750#30
https://www.mid.ru/ru/press_service/spokesman/briefings/-/asset_publisher/D2wHaWMCU6Od/content/id/4443750#30
https://www.mid.ru/ru/press_service/spokesman/briefings/-/asset_publisher/D2wHaWMCU6Od/content/id/4443750#30

The comments from Maria Zakharova not only aimed at discrediting Norwegian media,
but also drive a wedge between people and authorities in Norway. That principle of 'divide
and rule' is well familiar for the Russian ministry, and has been actively applied in recent
relations with the Nordic country.

Repeatedly, Russian diplomatic representatives in Norway have sought to influence
Norwegian public opinion by bashing Oslo over its deteriorating relationship to Moscow.
The situation has been particularly evident in the north of the country and first of all in
Finnmark, the region that borders on Russia. On a number of occasions, official
representatives of Russia have communicated to locals and regional leaders that they are
the ones (and only) that understand the true state of affairs.

The message has stuck in the consciousness of several leading regional politicians. The
former Finnmark Council Council leader Ragnhild Vassvik openly argued that authorities
in Oslo and "people in the south" simply do not understand the North, nor the true
character of Russia.

«People from other places do not know our region, our history, the near relationship
across the border and the historical perception of each other,» she said in an interview
with the Barents Observer.66 In that same interview she made clear that she opposes the
Norwegian sanctions against Russia.

Cross-border media

The statements from Maria Zakharova interlock with several Russian government-

supported initiatives aimed at Northern Norway and the Finnmark region. Including in the
field of the media.

Among them is the attempt to establish a new organization for cross-border media
cooperation. The so-called Community for Independent Ecologists and Journalists in the
Barents Region (BRIES) was officially announced by founders in December 2020.

Behind the initiative stands Timofey Surovtsev and his Pomor Environmental Center.
Surovtsev also runs the Barents News agency and in 2018 together with the Russian Union
of Journalists established the so-called Eco Press Association.67

In connection with the establishment of the latter, Surovtsev told the Barents Observer
that «Russia needs to create popular and credible media resources abroad, primarily in the
Barents region, where foreign media are already successfully operating in Russia.»

Surovtsev says he is especially concerned about the lack of objective environmental
journalism, and wants to counter Norwegian media's "negative reporting" on
environmental problems in Russia.

66 hitps://thebarentsobserver.com/ru/node/4517

67 http://ruj.ru/news/monitoring-media/soyuz-zhurnadistov-rossii-stal-odnim-iz-initsiatorov-
sozdaniya-obedineniya-eko-press/?sphrase id=23280

25


https://thebarentsobserver.com/ru/node/4517
http://ruj.ru/news/monitoring-media/soyuz-zhurnadistov-rossii-stal-odnim-iz-initsiatorov-sozdaniya-obedineniya-eko-press/?sphrase_id=23280
http://ruj.ru/news/monitoring-media/soyuz-zhurnadistov-rossii-stal-odnim-iz-initsiatorov-sozdaniya-obedineniya-eko-press/?sphrase_id=23280
http://ruj.ru/news/monitoring-media/soyuz-zhurnadistov-rossii-stal-odnim-iz-initsiatorov-sozdaniya-obedineniya-eko-press/?sphrase_id=23280

«I think it is not objective. We must listen to the opinions of each other,» he stressed when
commenting on Norwegian reporting.68

Timofey Surovtsev during a meeting in Kirkenes, Norway. Photo: Thomas Nilsen

The mission of Surovtsev and his new initiatives appears clear; to build a new propaganda
tool that can influence the media situation in the North.

With his initiatives, Surovtsev and partners apparently also seek to challenge existing
media cooperation structures in the region like the International Barents Press, as well as
media companies doing cross-border reporting like the Barents Observer.

However, the new initiatives have gained little support both on the Russian and Nordic
sides of the border. Among the few Nordic participants listed in Surovtsev's annual Forum
for Eco Media Barents were no established regional media, but rather controversial names
like Tord Bjork from Sweden and Johan Backman from Finland.®9 From the Norwegian
side, leader of the Association of Environmental Protection Kurt Oddekalv was main
partner.

68 https://thebarentsobserver.com/en/civil-society-and-media/2018/11/powerful-propaganda-
resources-needed-balance-barents-journalism

69 http://barents-news.com/novosti/266-anons-forum-eco-media-barents-2020

26


http://barents-news.com/novosti/266-anons-forum-eco-media-barents-2020
https://thebarentsobserver.com/en/civil-society-and-media/2018/11/powerful-propaganda-resources-needed-balance-barents-journalism
https://thebarentsobserver.com/en/civil-society-and-media/2018/11/powerful-propaganda-resources-needed-balance-barents-journalism
https://thebarentsobserver.com/en/civil-society-and-media/2018/11/powerful-propaganda-resources-needed-balance-barents-journalism

Kremlin strategy

Over the past decade, the Kremlin has built a powerful international media company that
propagates its official views to foreign audiences. In his greeting to RT, delivered in
connection with the company's 15 year anniversary in late 2020, Putin underlined that the
broadcaster has "cardinally changed, enriched and diversified the global information
agenda."

"You are the voice that people trust and respect, and lets be honest, also the voice that tells
the truth and that many fear and want to silence," Putin said.7o

Putin pays visit to RT in 2013. Photo: Kremlin.ru

RT and other state media got a significant upswing after Putin's re-election to the
presidency in 2012. At the same time as Putin hammered through his Foreign Agent Law,
as well as a number of other repressive bills, state support to loyal journalists spiked. In
2015, total federal budget allocations to the state media reached almost 110 billion rubles
(€1.57 billion).7

Alone in 2016, a total of 19 billion rubles (€272 million) of federal funding was invested in
TV network RT, and another 6,75 billion rubles (€96 million) in Rossiya Segodnya, the

70 http://www.kremlin.ru/events/president/news/64627

71 https://thebarentsobserver.com/sites/default/files/barentsmediafreedom.2017 1.pdf

27


https://thebarentsobserver.com/sites/default/files/barentsmediafreedom.2017_1.pdf
http://www.kremlin.ru/events/president/news/64627

state company that includes news agencies RIA Novosti, Sputnik News and InoSMI.72 State
funding of the media companies has since remained high.

But the Kremlin has not only boosted the powers of its state media. It also wants its loyal
propagandists to build relationships with journalist and media companies abroad.

During his meeting with civil society representatives and the media in December 2020,
Putin encouraged Russian media houses to establish cooperation with foreign partners.

"We need public organizations, including the journalistic community, to directly work with
colleagues from abroad, in order to show them that only by uniting forces with the world's
journalistic community, at least the free thinking part of the journalistic community, we
can reach the goal that people in your profession have set themselves - namely to
objectively inform citizens of ones' countries about happening events," Putin underlined.

The president underlined the urgency of the issue and called on journalists to "shed light
on developments in this important, sensitive and highly professional sphere," because, as
he explained, "regular people sometimes find it hard to comprehend what is going on."

The projects of Timofei Surovtsev aimed at partners in Norway and the other Nordic
countries are only few of many initiatives that follow up the ambitions of the president.

Several publications in Norway regularly express receptiveness with Kremlin policies and
appear ready to cooperate with Russian state media. The Russian embassy in the country
has openly recommended Norwegians to read publications like Resett, the Herland Report,
as well as Pal Steigan's Steigan.no.

"However, if you are interested in getting the real first-hand information you should use
the RT and Sputnik News," the embassy underlined in 2018.73

Russian state media regularly refer to the mentioned Norwegian publications in their
stories. Sputnik News, the agency that is operated by Rossiya Segodnya, has since 2019
about 20 times referred to Resett.74 And InoSMI, the portal operated by that same Rossiya
Segodnya, has in the same period about 40 times used Steigan7s and Resett76 as sources of
information. Many of the stories are related to COVID-19, Ukraine and western countries'
relationship with Russia.

Steigan and Resett are also referred to by Russian online newspapers like the Federal News
Agency (RIA FAN), the paper controlled by Yevgeny Prigozhin. Only in March and April
2021, RIA FAN seven times referred to the two Norwegian publications.

72 hitp://www.kremlin.ru/supplement/5100

73 https://m.facebook.com/notes/russian-embassy-in-norway/russland-i-norske-media/
1578728845581803/

74 https://sputniknews.com/search/?query=resett

75 https://inosmi.ru/steigan _no/

76 https://inosmi.ru/resett no/

28


https://inosmi.ru/resett_no/
https://m.facebook.com/notes/russian-embassy-in-norway/russland-i-norske-media/1578728845581803/
https://m.facebook.com/notes/russian-embassy-in-norway/russland-i-norske-media/1578728845581803/
https://m.facebook.com/notes/russian-embassy-in-norway/russland-i-norske-media/1578728845581803/
https://sputniknews.com/search/?query=resett
https://inosmi.ru/steigan_no/
http://www.kremlin.ru/supplement/5100

A search at Yandex News shows that Resett was referred to by Russian media more than
120 times only in March 2021.

North Russian media

Just across the border from the Norwegian region of Finnmark lies the world's biggest city
north of the Arctic Circle. Murmansk today plays an increasingly central role in Russian
Arctic strategy and several major industrial projects are under development in the region.

Since he was instated as governor of the region in September 2019, Andrei Chibis has
sought to develop ties with the powerful Northern Fleet, ally with regional mining and
metallurgy companies, and buddy up with new regional players such as natural gas
company Novatek.

However, there are few independent voices to report about the actual state of
developments. Regional newspapers do little more than republish information and press
releases from the increasingly active press offices of the governor and regional companies.

And the few independent-minded journalists that still try to dig into the materials tend to
end up in trouble.

In March 2020, Vyacheslav Gorodetsky announced that he was leaving the company that
he had headed for almost 15 years. According to the long-serving director and editor-in-
chief of the B-Port, more censorship and a growing outside pressure on his media made it
impossible for him to continue.

"The opinions and posts that are published on our site suddenly have become unwanted
and a source of irritation," he said in a Facebook post. According to Gorodetsky, his news
agency is now increasingly often contacted "from above" and told to remove or change
contents.77

He argues that there have appeared «absurd prohibitions and strange limitations» and
that it now is considered "undesired" to express personal opinions that diverge from
settled truths.

Gorodetsky later 2020 established a new regional media, the Arktichesky Obozrevatel
(Arctic Observer).

The comments from Gorodetsky mirror the ones made Dmitry Vysotsky, the former media
owner and editor of SeverPost. In 2018, Vysotsky said that the last pieces of remaining
media freedom in Murmansk were about to vanish.

77 https://thebarentsobserver.com/en/civil-society-and-media/2020/03/champion-murmansk-
media-quits-because-censorship

29


https://thebarentsobserver.com/en/civil-society-and-media/2020/03/champion-murmansk-media-quits-because-censorship
https://thebarentsobserver.com/en/civil-society-and-media/2020/03/champion-murmansk-media-quits-because-censorship
https://thebarentsobserver.com/en/civil-society-and-media/2020/03/champion-murmansk-media-quits-because-censorship

L
e/

Vyacheslav Gorodetsky (in back) ha headed the B-Port for almost 15 years. Photo:
Thomas Nilsen

"What is now happening in the region with the independent press will clearly become a
black spot in the history of Murmansk journalism," Vysotsky wrote. According to the
editor, Murmansk had until recently been a leading star in regional liberties, but is now
haunted by a drive against alternative thinking.”8

Vysotsky believes the situation is leading to fear and self-censorship among journalists.
"What frightens me more than anything is the silent consent with the this lawlessness
among local journalists and even the Murmansk unit of the Union of Russian Journalists,"
he said. "The ombudsmen, members of parliament, civil society - everyone is frightened or
to such a level that they even are afraid to express their opinions."

Paradoxically, Vysotsky in 2020 joined the team of Governor Andrey Chibis as Adviser on
Media Development.79 He is also believed to have sold a significant share of his SeverPost
to businessman Andranika Mutasyan.8°

Both Murmansk and neighboring Arkhangelsk are regions with a high military presence,
and regional authorities actively support government-loyal initiatives on patriotic
upbringing and "traditional values". Nonetheless, there are several examples that

78 http://severpost.ru/read/70922/

79 https://gov-murman.ru/info/news/360897/

80 https://mmk.news/2020/05/mnogostanochnik-musatyan/

30


https://mmk.news/2020/05/mnogostanochnik-musatyan/
http://severpost.ru/read/70922/
https://gov-murman.ru/info/news/360897/

significant parts of the public still treasure free speech, open public debate and
independent information.

Severodvinsk, the naval city that builds Russia's nuclear submarines, in 2021 saw locals
stand up for the protection of their local cable network STV. Protesters in January
gathered at a central square and accused state telecommunications company Rostelecom
of closing the STV "because of its trustworthy picture of events and opinions in contrast to
the picture broadcasted by official authorities and media."8:

And in Pechenga, the municipality located along the border to Norway and Finland, there
was in summer and fall 2020 a hike in public discourse in connection with local elections.
A group that called itself the Team for Renewal with opposition leaders Andrei Buyakin
and Ruslan Belashov at the front openly challenged the position of the powerful United
Russia. They established an information channel on social network VK where they posted
open-minded discussion about the state of local affairs, and shared videos and photos
about key issues. The VK page soon gathered several thousand followers and the Team for
Renewal in local pre-election polls had an overwhelming lead.

The Pechenga Team for Renewal and its leaders Andrei Buyakin and Ruslan Belashov
opened a channel at VK where they actively promoted public debate and opposition to the
ruling United Russia party and company Nornickel. Screenshot from VK.com/

zapnovostis1

“No more! For 20 years they have shown us their attitude to the people, they have robbed
us, knitted knots around our necks and weaved a web out of which we must finally get
disentangled,” the election campaigners said about their opponents.82

81 https://29.ru/text/politics/66455557/

82 https://thebarentsobserver.com/en/democracy-and-media/2020/09/local-revolt-might-be-rise-
russian-regions-go-polls

31


http://VK.com/zapnovosti51
http://VK.com/zapnovosti51
https://29.ru/text/politics/66455557/
https://thebarentsobserver.com/en/democracy-and-media/2020/09/local-revolt-might-be-rise-russian-regions-go-polls
https://thebarentsobserver.com/en/democracy-and-media/2020/09/local-revolt-might-be-rise-russian-regions-go-polls
https://thebarentsobserver.com/en/democracy-and-media/2020/09/local-revolt-might-be-rise-russian-regions-go-polls

The Renewal Team’s election campaign was not only aimed against the United Russia, but
also against the region's most powerful company, Nornickel.

The success of Buyakin and Belashov raised the alarm in the United Russia party and
powerful people in local and regional authorities soon took action.

A "spin doctor" closely associated with Nornickel was hired to secure an election win for
the party. Reportedly, Andrey Zhukov was brought to Pechenga from the Siberian region of
Krasnoyarsk, and Nornickel paid more than 50 million rubles for his services.

During his half-year stay in the area, Zhukov established several news websites and
information resources that actively propagated the positions of United Russia and
discredited the Renewal Team.

The election was ultimately won by United Russia with a large margin. According to
Buyakin and Belashov, the vote was massively corrupted by fraud and intimidation.83

Afterword. The Barents Observer

The situation for independent media in Russia has over a long time worsened. But a
significant turn towards the worse came in the years 2020-2021.

Media in Russia are today experiencing outright repression and censorship, and journalists
that pursue an independent line risk harsh reactions from government authorities.

Meanwhile, the state increasingly propagate distorted pictures of the reality and state-
supported actors and companies are busy attacking the remaining free voices in the
country.

The appendages of the repressive machinery stretch not only across the vast lands of
Russia, but also into foreign countries.

The Barents Observer is itself victim of this policy.

In 2015, the newspaper and its staff abandoned the organization that for 13 years had
hosted its activities. The journalists were deprived the right to work under the principles
on the Rights and Duties of the Editor, and Editor Thomas Nilsen was fired from his job.

The Norwegian Barents Secretariat and its owners, the county governors in northern
Norway, insisted that the newspaper should be only an "information website" and not a
fully-fledged media.84

83 https://thebarentsobserver.com/en/democracy-and-media/2020/09/local-revolt-might-be-rise-
russian-regions-go-polls

84 https://thebarentsobserver.com/sites/default/files/barents observer -
prosessen pdf format 1.pdf

32


https://thebarentsobserver.com/en/democracy-and-media/2020/09/local-revolt-might-be-rise-russian-regions-go-polls
https://thebarentsobserver.com/en/democracy-and-media/2020/09/local-revolt-might-be-rise-russian-regions-go-polls
https://thebarentsobserver.com/en/democracy-and-media/2020/09/local-revolt-might-be-rise-russian-regions-go-polls
https://thebarentsobserver.com/sites/default/files/barents_observer_-_prosessen_pdf_format_1.pdf
https://thebarentsobserver.com/sites/default/files/barents_observer_-_prosessen_pdf_format_1.pdf
https://thebarentsobserver.com/sites/default/files/barents_observer_-_prosessen_pdf_format_1.pdf

Shortly later, it became clear that representatives of the Russian Security Service had tried
to persuade Norwegian authorities to close the newspaper.85

In October 2015, the staff of the Barents Observer established the newspaper as an
independent non-profit company owned by the journalists themselves.

The freedom from suppressive regional politicians only temporary halted outside pressure
on the newspaper.

In 2017, Barents Observer Editor Nilsen was declared unwanted in Russia,86 and in early
2019 the Barents Observer was blocked on Russian territory.87

Both cases are still handled in court. Nilsen's case against the FSB was taken to the
Russian Supreme Court, where he lost in May 2018,88 and it is now handled by the
European Court of Human Rights. The editor is supported by Ivan Pavlov and his Team29.

The case against Russia's blocking of the Barents Observer has lost two lower-court cases,
and is now approved for handling in the Supreme Court. The case is supported by Anti-
Discrimination Center Memorial.

"The blocking of our newspaper in Russia is a repressive crackdown on independent
journalism," the Barents Observer team said in a statement after it was blocked by
Roskomnadzor.89

85 https://www.nrk.no/norge/kilde-til-nrk - -russisk-etterretning-ba-norge-om-a-bringe-
barentsobserver-til-taushet-1.12583998

86 https://thebarentsobserver.com/en/civil-society-and-media/2017/03/barents-observer-editor-
thomas-nilsen-declared-unwanted-russia

87 https://thebarentsobserver.com/en/civil-society-and-media/2019/02/barents-observer-now-
blocked-russia

88 https://thebarentsobserver.com/en/2018/05/supreme-court-sides-fsb-says-barents-observer-
editor-poses-threat-russias-national-security

89 https://thebarentsobserver.com/en/2020/08/barents-observer-ready-take-russian-media-
authority-roskomnadzor-supreme-court

33


https://thebarentsobserver.com/en/2020/08/barents-observer-ready-take-russian-media-authority-roskomnadzor-supreme-court
https://thebarentsobserver.com/en/2020/08/barents-observer-ready-take-russian-media-authority-roskomnadzor-supreme-court
https://thebarentsobserver.com/en/2020/08/barents-observer-ready-take-russian-media-authority-roskomnadzor-supreme-court
https://www.nrk.no/norge/kilde-til-nrk_-_-russisk-etterretning-ba-norge-om-a-bringe-barentsobserver-til-taushet-1.12583998
https://www.nrk.no/norge/kilde-til-nrk_-_-russisk-etterretning-ba-norge-om-a-bringe-barentsobserver-til-taushet-1.12583998
https://www.nrk.no/norge/kilde-til-nrk_-_-russisk-etterretning-ba-norge-om-a-bringe-barentsobserver-til-taushet-1.12583998
https://thebarentsobserver.com/en/civil-society-and-media/2019/02/barents-observer-now-blocked-russia
https://thebarentsobserver.com/en/civil-society-and-media/2019/02/barents-observer-now-blocked-russia
https://thebarentsobserver.com/en/civil-society-and-media/2019/02/barents-observer-now-blocked-russia
https://thebarentsobserver.com/en/civil-society-and-media/2017/03/barents-observer-editor-thomas-nilsen-declared-unwanted-russia
https://thebarentsobserver.com/en/civil-society-and-media/2017/03/barents-observer-editor-thomas-nilsen-declared-unwanted-russia
https://thebarentsobserver.com/en/civil-society-and-media/2017/03/barents-observer-editor-thomas-nilsen-declared-unwanted-russia
https://thebarentsobserver.com/en/2018/05/supreme-court-sides-fsb-says-barents-observer-editor-poses-threat-russias-national-security
https://thebarentsobserver.com/en/2018/05/supreme-court-sides-fsb-says-barents-observer-editor-poses-threat-russias-national-security
https://thebarentsobserver.com/en/2018/05/supreme-court-sides-fsb-says-barents-observer-editor-poses-threat-russias-national-security

This publication is part of the Barents Media Freedom, a series of reports on the media

situation in the Barents region. Previous publications:
Free Media on the Scaffold. 2019. By Atle Staalesen
Journalism in the Borderland. 2017. By Atle Staalesen

Barents Observer - Prosessen. 2016. By Thomas Nilsen

The Independent
Observer

34



