Barents Observer

- Prosessen

- Historien om hvordan fylkespolitikerne i Nord-Norge forsokte d
stanse den redaksjonelle friheten til den eneste norske nettavisen som
publiseres pd russisk.



Vi md passe pd at Barents Observer ikke skriver ting som kan skade
Barentssamarbeidet.”

Ordene fra fylkesordferer 1 Finnmark, Runar Sjastad, falt som en bombe for de
ansatte 1 Barents Observer. Med en setning snudde han opp ned pé et av de mest
grunnleggende pressefrihetsprinsippene 1 Norge. Et prinsipp redaksjonen 1
Barents Observer har styrt etter 1 alle ar; journalistikk uten innblanding fra
eierne.

Uttalelsen fra Runar Sjistad kom under metet 1 Representantskapet til
Barentssckretariatet i februar 2015.' Representant Jorn Haga fulgte opp
Fylkesordfererens utsagn ved & tillegge ”Barents Observer mé jo ikke gjore noe
annet enn & observere.”

I innkallingen til Representantskapsmetet var innstilligen at Redakterplakaten
skulle knesettes.”

Dette ble enstemmig vedtatt pa styremetet 1 desember 2014. Redakterplakaten
skulle formaliseres. Behovet for & understreke den redaksjonelle friheten hadde
lenge veert pdpekt av redaksjonen. Den negative utviklingen for media i
Russland var pétrengende. For Barents Observer, som 1 det daglige arbeider i
grenseregionen, ofte pd russisk side av grensen, ble sikkerhet og trygghet
viktigere. For Barentssamarbeidet, som 1 sin tid ble grunnlagt pd enske om
demokrati, ytringsfrihet og mellomfolkelig trygghet, var Barents Observer en
solid og respektert kilde til uavhengig journalistikk. A sikre dette arbeidet videre
var ingen selvfolge. Sterke krefter 1 Russland har de siste arene systematisk tatt
knekken pa fri medier og neytralisert uavhengige journalister og redakterer.

At denne negative trenden ogsd kunne pdvirke arbeidet for redaksjonen i
Kirkenes, som er det eneste nyhetsmedium 1 Norge som publiserer pa russisk,
ble veldig tydelig etter harde utfall mot Barents Observer fra Russlands
Generalkonsul i Kirkenes tidligere i 2014.” Generalkonsulen pésto blant annet at
Barents Observer var et taleror for den norske regjering siden redaksjonen
driftes av Barentssekretariatet som igjen finansieres av Utenriksdepartementet.
Sinneutbruddet fra den russiske diplomaten kom med henvisning til en kronikk

1 Representantskapet (eierskapsmgte) bestar av 3 folkevalgte politkere fra hvert av
eierfylkene til Barentssekretariatet Nordland, Troms og Finnmark. Totalt 9
representanter, hvorav fylkesordfgrer/radsleder fra hvert fylke er med.

2 Redaktgrplakaten er en erkleering (avtale) mellom Redaktgrforeningen og
Mediebedriftenes Landsforening) om redaktgrens uavhengighet, plikter og ansvar.
3 Generalkonsul Mikail Noskov innlegg pa arsmgtet til journalistnettverket Barents
Press, april 2014.



Barents Observer publiserte hvor Moskvas ulovlige annektering av Krimhalveya
tidligere pé aret var omtalt.

For redaksjonen i Barents Observer er uavhengighet og troverdighet nekkelord
for det journalistiske arbeidet. Likt alle andre medier 1 et demokratisk samfunn. I
Norge er det Redakterplakaten som sikrer redaksjonell troverdighet og
legitimitet 1 den viktige samfunnsrollen Barents Observer som nyhetsmedium
har pa kryss av landegrensene 1 nord.

Hva skjedde sa i forkant av at fylkespolitikerne 1 nord snudde i dera og ikke
ville formalisere Redakterplakaten?

En heytstdende kilde 1 det offisielle Norge sier til NRK at den russiske
etterretningstjenesten FSB mente at Barents Observer ikke tjente forholdet
mellom Norge og Russland. Jeg ble bedt om & gjere noe med problemet,” sier
kilden som sier FSB ba Norge om & bringe Barents Observer til taushet.*

NRKs kilde er ikke fra fylkeskommunene. Hvordan FSB har pévirket
fylkeskommunenes syn pd Barents Observer sin journalistikk og pressefrihet
vites ikke. Fylkesordferer Sjastad sitt utsagn ... passe pd at Barents Observer
ikke skriver ting som kan skade Barentssamarbeidet” er 1 alle fall ikke til &
misforsta.

Norske politikere
tar «en Putin»

Nezrheten til Russland gjgr at nordnorske politikere
tvdelievis lar see inspirere av nresident Vladimir Putin

- Ole Kristian Strom, VG

Innstillingen til vedtak fra Barentssekretariatets styre til Representantskapsmeate
om & folge Redakterplakaten ble trukket dagen for metet 4. februar 2015.
Styreleder Stein Ovesen orienterte ikke de ansatte 1 Barents Observer om at
Runar Sjastad i1 lag med fylkesradelederne 1 Troms og Nordland, Line Fusdahl
og Tomas Norvoll, grep inn og stanset saksfremlegget. Ikke noen fra
redaksjonen ble bedt med for & orientere for politikerne. Matet fant sted under
10 meter fra redaksjonslokalene til Barents Observer. Representantskapsmeter
er apne og redaksjonen satt séledes pa tilhererplass.

4 NRK Dagsnytt, 3. Oktober 2015, samt web: https://www.nrk.no/norge/kilde-til-nrk_-_-
russisk-etterretning-ba-norge-om-a-bringe-barentsobserver-til-taushet-1.12583998



Styreleder Stein Ovesen fortalte at saken ble omgjort fra en vedtakssak til en
orienteringssak og la frem forslag om at en skulle sjekke videre med
Utenriksdepartementet om hvordan de eventuelt stilte seg til redaksjonell frihet
og formalisering av Redakterplakaten.

Det styreleder ikke sa er at han pa dette tidspunktet utmerket godt vet hva som
er Utenriksdepartementets posisjon. Dette ble 1 klartekst fremfort av
Statsekreteer Bard Glad Pedersen 1 et mete Stein Ovesen og sekretariatsleder Pia
Svensgaard hadde 1 Oslo 3. desember 2014.

Ovesens og Svensgaards usannhet viderefores 1 referatet fra péafelgende
styremete 28. april 2015.°

Utover hele varen legger redaksjonen i1 Barents Observer frem det ene
argumentet etter det andre overfor styreleder om hvorfor eierne ikke kan sette en
strek over den redaksjonelle friheten. Det dreier seg om presseetikk,
rolleavklaring, sikkerhet pd reportasjereiser 1 Russland, troverdighet og om &
sikre ytringsfriheten 1 det grenseregionale samarbeidet med Russland 1 en tid
hvor dette er under sterkt press fra russiske myndigheter. I mete med
redaksjonen 6. mai argumenterer styreleder sterkt for at Barents Observer ikke
ma skrive saker som tar til orde for debatt om fylkenes egne politiske vedtak.

For reporterne 1 Barents Observer er beskjeden fra styret og politikerne entydig;
Skriv hva dere vil, men ikke ta opp spersmél som provoserer russerne eller
politikerne 1 Nord-Norge.

[ sitt neste Representantskapsmete 1 mai 2015 vedtas séledes at
Redakterplakaten ikke skal folges.

Redaksjonen 1 Barents Observer gir da for ferste gang ut i offentligheten og
protesterer mot vedtaket. I et innlegg 1 egen nettavis skriver en samlet redaksjon:
”De redaksjonelle medarbeiderne er dypt bekymret for fremtiden for Barents
Observer etter at eierne har vedtatt a begrense avisens redaksjonelle rettigheter
og mandat til d folge prinsippene for en fii presse.”

Redaksjonen argumenterer blant annet med felgende; I en tid med repressiv
pressefrihet i Russland, finner vi det dypt bekymringsverdig at politiske ledere i
Nord-Norge vil begrense Barents Observers rolle som formidler av nyheter og

5Sak 24/2015 - styremgte 3/2015.

6 Owners clampdown on Barents Observer, 21. mai 2015.
http://barentsobserver.com/en/politics/2015/05/owners-clamp-down-
barentsobserver-21-05



meninger som kan vurderes som kritiske til nedhoviingen av demokratiske
stemmer.”

Med henvisning til overnevnte protest innledes oppsigelsessak mot redakter
Thomas Nilsen. Fylkesradsleder i Nordland griper ogsa politisk inn og siteres i
NRK pa at “Thomas Nilsen er illojal.”’ Oppsigelsen av Redakteren lar
imidlertid vente pa seg til etter fylkestingsvalget i september 2015.

De nordnorske politikernes vedtak om & ikke folge Redakterplakaten far stor
oppmerksomhet, 1 Norge, 1 Russland og ute 1 verden. Naturlig nok, Norge ligger
pd 2. plass etter Finland i1 den internasjonale rangeringen av pressefrihetens
vilkdr 1 verden. Redaksjonen 1 Barents Observer far stotte fra Norsk
Journalistlag, Norsk Redakterforening, Presseforbundet, Stiftelsen Fritt Ord,
Barents Press, Stortingspolitikere og en rekke nasjonale mediekommentatorer.

#€ ) Reidun Kjelling Nybo ﬁ
ReidunN

Rimelig umusikalsk av eierne & kneble

@BarentsObserver mens #pressefrineten i

Russland er pa et lavmal @HighNorthNews
highnorthnews.com/redaktorplakat ...

& Translate from Norwegian

7 3 AmOEls s

3:23 AM - 28 May 2015

Fylkesordferer Runar Sjistad 1 Finnmark forsvarer vedtaket om at Barents
Observer ikke skal vere en fri nyhetsformidler. I flere intervjuer skylder han pé
Utenriksdepartementet. Til Finnmarken sier Sjastad: “UD onsker et
informasjonsnettsted; ikke en uavhengig avis. De var veldig tydelige pd det.”®

Fylkesordfererens logn far Utenriksdepartementet til & hoppe 1 taket.

I en e-post til styreleder 1 Barentssekretariatet, med kopi til media, skriver UD:
«Det er ikke riktig slik det er blitt fremstilt i noen medier at UD onsker at
Barents Observer skal veere et informasjonsnettsted, og ikke en uavhengig avis.
Tvert imot er UDs syn at det er en fordel om den fortsatt har en mest mulig
uavhengig linje. Det vil veere viktig for dens troverdighet og legitimitet. Dette

7 Intervjue med Tomas Norvoll, NRK Finnmark 9. juni 2015.
https://www.nrk.no/finnmark/gar-hardt-ut-mot-barents-observer-redaktor-
1.12400251

8 Intervju med Runar Sjastad, Finnmarken, 21. Mai 2015.
https://www.ifinnmark.no/sor-varanger/nyheter/ansatte-i-avis-knallhardt-ut-mot-
politikerne-i-nord-eierne-vil-sensurere-oss/s/5-81-58862



ble ogsd formidlet av statssekreteer Bard Glad Pedersen i mote 3. desember
2014 med daveerende styreleder Stein Ovesen og daglig leder Pia Svensgaard.»’

Den direkte beskjeden fra politisk ledelse 1 Utenriksdepartementet far ikke de
nordnorske fylkespolitikerne til & endre mening. De star pa vedtaket. Et vedtak
som fort far stor oppmerksomhet ogsa i russiske medier.

I en tid med stadig sterkere press mot den journalistiske friheten, sarlig 1
Russland, fremstar det som et stort paradoks at Fylkesordfereren i Finnmark og
Fylkesradslederen 1 Nordland griper direkte inn mot Barents Observer som de
gjor 1 denne prosessen. Vedtaket om at Barents Observer ikke skal folge
Redakterplakaten er en aktiv handling mot det frie ord. Barentssamarbeidets
opprinnelige formdl om & bidra til demokrati, ytringsfrihet, mellomfolkelig
samkvem, kunnskap og politisk samarbeid pa tvers av grensene i1 nord stér 1
underlig kontrast til fylkespolitikernes handlinger i1 prosessen mot Barents
Observer.

=%. Borge Brende
='d @borgebrende

Styret m& na skape ro i @BarentsSec og formalisere den frie og
uavhengige stemmen som @BarentsObserver repr - og
knesette redakterplakaten

11:06 PM - 6 Oct 2015 - Oslo, Norway

4« 1332 925

Styreleder 1 Barentssekretariatet, Stig Olsen, sier 1 folge eget referat fra motet
med redaksjonens Trude Pettersen og Thomas Nilsen 29. mai; "...slik
situasjonen er nd, vil han anbefale de ansatte i BarentsObserver om d veere
forsiktige med a publisere stoff som provoserer eierne ytterligere.”

Redaksjonen tok trusselen pa sterste alvor, men var aldri 1 tvil om at Olsens
utsagn selvsagt matte ignoreres da det er lovstridig, jf. Mediefridomsloven.

Hvis redaksjonen 1 Barents Observer skulle fulgt pdlegget om & ”ikke skrive ting
som kan skade Barentssamarbeidet” eller vert “forsiktige med a publisere stoff
som provoserer eierne ytterligere” ville Redakterplakatens prinsipper vaere
tilsidesatt. A nekte redaksjonell frihet gjennom Redakterplakaten ville medfort
at Barents Observer mistet den troverdigheten og legitimitet avisen hadde
opparbeidet gjennom 12 ars virke. Troverdighet kan ikke vedtas i et politisk

9 E-post til Styreleder Stig Olsen (CC. til media og Barents Observer) fra Direktgr
Christian H. Lysten i Utenriksdepartementet av 22. mai 2015.



vedtak. Troverdighet handler om lesernes tillitt til at journalistikken som
presenteres er fri og uavhengig.

- Eierne har totalt rasert
Barentsobservers
troverdighet i Russland.

Stein Sneve, Avisa Nordland

Derfor valgte redaksjonen & protestere mot vedtaket. Ytringsfriheten er ikke bare
en demokratisk og grunnlovsfestet rett.'’ En redakter har plikt til 4 informere
leserne nér den frie stemme trues slik den oppsiktsvekkende nok ble i prosessen
mot Barents Observer.

Fylkespolitikerne sier 1 vedtaket hvor de nekter Redakterplakaten at Barents
Observer skal “fortsette som for.” Dette er bade en selvmotsigelse og et brudd
pa mediefridomsloven. Det er ikke mulig & vare halvveis uavhengig. Enten si
ma man vare et rent informasjonsnettsted og @rlig om det, eller s& méd en
forplikte seg til Redakterplakaten.

Kjerneprinsippet 1 Redakterplakaten, om redakterens uavhengighet av
eier/utgiver, er ogsd lovfestet gjennom “Lov om redaksjonell fridom”
(Mediefridomslova).

Mediefridomsloven'' omfatter publikasjonar som driv journalistisk produksjon
og formidling av nyheter, aktualitetsstoff og samfunnsdebatt.” (§

2 forste ledd) og “elektroniske massemedium som har tilsvarande foremdl og
funksjon som medium nemnde under nr. 1. og 2.” (§ 2 tredje ledd). Det er
sdledes ingen tvil om at Barents Observer omfattes av loven. 1 §4 heter det:
“FEigaren av medieforetaket eller den som pa eigaren sine vegner leier foretaket,
kan ikkje instruere eller overprove redaktoren i redaksjonelle sporsmdl.”

De nordnorske fylkespolitikernes vedtak om & “fortsette som for” men “ikke
folge Redaktorplakaten” strider séledes mot loven.

Dette ble ogsd avgjerende nar Barentssekretariatet ble tvunget til & trekke
avskjedigelsen av Thomas Nilsen. “Barents Observer er omfattet av
mediefridomslova, og oppsigelse av en redaktor pa bakgrunn av at han nekter d
rette seg etter instrukser som strider mot lovprinsippet om redaksjonell

10 Grunnlovens §100
11 Lov om redaksjonell fridom i media, ikrafttredelse 01.01.2009



uavhengighet, vil veere usaklig etter arbeidsmiljoloven,” argumenterte Norsk
Journalistlag 1 saken. Nilsen fikk jobben tilbake og en solid ekonomisk
kompensasjon.

. [t =
Meget klokt & trekke avskjedigelsen av
BarentsObserver-redakter Thomas Nilsen. Nilsen

er en usedvanlig dyktig og kunnskapsrik
journalist.

& Translate from Norwegian

s 44 EREN=Eanre

3:10 AM - 14 Oct 2015 from Oslo, Norway

Verken redakteren eller de to andre reporterne 1 Barents Observer kunne
imidlertid fortsette & jobbe under et eierskap som ikke sikret grunnleggende
pressefrihet. Alle tre avsluttet arbeidsforholdet til Barentssekretariatet og
relanserte Barents Observer som en journalist-eid avis hvor Redakterplakaten,
pressefrihet og grunnleggende ytringsfrihetssporsmal star helt sentralt.

Fylkeskommunene, ved styret i Barentssekretariatet, svarte med & varsle
soksmdl mot Barents Observer. Styrelederens sinne og hevngjerrighet dirret 1
veggene. Varselet om sgksmaél fikk UD til &4 reagere. Departementet ga klar
beskjed om at det bare er & glemme & bruke av prosjektstotten fra UD til
“rettsaker som ikke apenbart tjeners Barentssekretariatets hovedformdl.”

Fylkeskommunenes varsel om sgksmal skapte ogsd stor oppstandelse i1 det
norske Russlands-miljeet. Et opprop med krav om & stanse forfelgelsen av
Barents Observer ble signert av 45 forskere landet rundt."

A varsle seksmél etter at redaksjonen i Barents Observer ikke lengre deler
kontor med Barentssekretariatet viser med all tydelighet at fylkeskommunene
hele tiden har vart ute etter & stoppe den frie journalistikken redaksjonen i
Barents Observer utgver i grenselandet mot Russland.

Aldri tidligere 1 norsk historie har det skjedd at en fylkeskommunal instans har
varslet et ssksmél mot en uavhengig redaksjon fordi journalistene ensker & gjore

jobben sin som samfunnets demokratiske voktere.

Matte det ei heller aldri skje igjen.

12 https://thebarentsobserver.com/en/2015/10/researcher-calls-stand-independent-
barents-observer



Fratatt datamaskiner, foto- og videoutstyr var det med minimale ressurser
redaksjonen restartet nettavisen, under navnet The Independent Barents
Observer, 22. oktober 2015. Med to gamle barbare PCer og to mobiltelefoner
som produksjonsutstyr fikk imidlertid avisen raskt like mange lesere som den
forrige utgaven. Unntak var de russiske leserne. I starten var det av gkonomiske
arsaker ikke mulig & drifte den russisk-spraklige siden. Denne kom forst online
igjen tidlig 1 oktober 2016, da med finansiell stotte fra Utenriksdepartementet.

Kort tid senere, den 29. november 2016, leverer den russiske ambassaden 1 Oslo
en liste over norske borgere som nektes innreise 1 Russland. Denne sdkalte
’stopp-listen” er et russisk motsvar pa EUs sanksjonsliste mot Russland som
ogsa Norge folger. Barents Observer redakter Thomas Nilsen far 8. mars 2017
beskjed om at han star pd denne listen da han blir stoppet av FSB pa
grensekontrollstedet Borisoglebsk og fortalt at han nektes innreise til Russland
frem til november 2021.

Nilsen er forste Nordiske journalist som far beskjed om at han stir pa
sanksjonslisten. Norsk journalistlag protesterer overfor Russlands ambassade.
Den Europeiske journalistfoderasjonen (EFJ) melder saken inn for Europarddets
Media freedom alerts og saken fér stor oppmerksomhet i Russland.

Ingen forklaring blir gitt pd hvorfor lille Barents Observer er den forste til & fa
sin redakter listet pa sanksjonslisten. Etter samtaler med Russlands
Generalkonsul 1 Kirkenes er det all grunn til & tro at Barents Observer blir
oppfattet som et problem for Russland 1 nord fordi avisen ogsé skriver om ting
som er problematiske 1 Barentssamarbeide og fordi artiklene ogsé publiserer pa
russisk for et russisk publikum.

Generalkonsulen ordlegger seg slik at han pa generelt grunnlag anbefaler
Barents Observer a heller enn & vere kritisk ber skrive en serie artikler som kan
forklare aviser 1 Ser-Norge at medias rolle er & vare brobygger mellom Norge
og Russland, og ikke skrive artikler pa en méte som skader forholdet."

Pé dette punktet sammenfaller fylkespolitikernes syn pa den journalistiske
friheten til Barents Observer med synet til russiske embetsmenn og FSB.

13 Mgte med Generalkonsul Sergei Shantunovskiy-Byurno, 9. Mars 2017



Et utvalg twitter-sitater:

Richard Milne er Norden og Baltikum korrespondent for Financial Times.

~ Richard Milne @milneNordic - 28 Sep 2015
) Disgraceful attack on press freedom in Norway - hard to lecture others eg
Russia after such acts goo.gl/ZPX20X @NilsenThomas

<1 17

Richard Milne @rmilneNordic - 21 May 2015
Worrying sign of attack on press freedom in Norway against the excellent
@BarentsObserver bit.ly/1BdJzAw

3 12

Louise Challaghan er Skandinavia korrespondent for The Sunday Times

s Louise Callaghan @louiseelisabet - 21 May 2015
. Extremely worrying attempt by owners to restrict press freedom of fantastic
@barentsobserver barentsobserver.com/en/politics/20...

3 2 VY2

\

Helge M. Markusson ©helgespresso - 21 May 2015
x>~ ¥ Nordland, Troms og Finnmark fylkeskommuner tar en nordkoreansk og vil frata
®J @BarentsObserver redaksjonell frihet. barentsobserver.com/en/politics/20...

| Bente Aasjord @baasjord - 21 May 2015
Er vare politiske ledere i Nord-Norge inspirert av #Putin ? @BarentsObserver
#PressFreedom barentsobserver.com/en/politics/20...

& Translate from Norwegian

T 2

Kjell Dragnes @kjelld - 21 May 2015
@BarentsObserver Hva kalte den svenske naeringsminister Norge? “Den siste
sovjetstaten”! Skam til fylkene i nord!

nordnorske politikere.

Tiril Vik Nordeide “tirilsp - 21 May 2015

Russlandtilstander i Nord-Norge. Pinlig opplegg.
barentsobserver.com/en/politics/20...

Silje Solstad @siljecsolstad - 21 May 2015
& Meget merkelig retrett for pressefriheten til Barentsobserver - i regi av



Fakta om Barents Observer

Etablert av Atle Staalesen (enkeltmannsbedrift) 16. september 2002 som en
nettavis med formdl & fokusere pa journalistikk 1 Barentsregionen med serlig
vekt pd grenseregionen mot Russland. Virksomheten ble forst drevet under
domenet www.barentsnews.net. Fra 2003 ble nettavisen viderefort under navnet
BarentsObserver og domenenavnet www.barentsobserver.com.

Barents Observer har alltid publisert pd bade engelsk og russisk for et
internasjonalt publikum.

[ januar 2005 ble redakter Atle Staalesen enig med Barentssekretariatet at
sistnevnte skulle fa sette sin logo pad nettavisen. Staalesen hadde pd dette
tidspunktet begynt & jobbe som radgiver 1 Barentssekretariatet med ansvar for
blant annet helsesamarbeid. Parallelt fortsatte han arbeidet med Barents
Observer som allerede da ble ansett for & vare et fyrtdrn i1 grensejournalistikk i
Barentsregionen.

Sammen med Trude Pettersen og Thomas Nilsen videreutviklet Atle Staalesen
Barents Observer til & bli et stadig mer referert og omtalt nettavis 1 nord. Fra
2009 har Thomas Nilsen vert redakter. Det er fortsatt Atle Staalesen som eier
navnet © Barents Observer.

I mai 2015 forsekte de nordnorske fylkespolitikerne Tomas Norvoll og Runar
Sjastad med flere & stanse Barents Observers redaksjonelle frihet ved & nekte
redaksjonen & folge Redakterplakaten. Vedtaket forte til en opprivende debatt
som ente med at hele redaksjonen trakk seg ut av Barentssekretariatet for a sikre
den redaksjonelle friheten og videreforte nettavisen under navnet The
Independent Barents Observer fra oktober 2015.

The Independent Barents Observer har Norges storste Redakterplakat godt
synlig pa veggen 1 redaksjonslokalet.

Fri og uavhengigjournalistikk fra Barentsregionen, Russland og Arktis finner du
pa thebarentsobserver.com (engelsk og russisk).

—



